SWECO hanterar vattenbrist i Kenya

SWECO ska förprojektera tre stora vattenregleringsdammar i floden Ewaso Ng’iro i Kenya. Dammarna ska reglera vattenflödet och göra att man kommer till rätta med den vattenbrist som råder i delar av landet.

– Vi har lång erfarenhet av att arbeta med vattenproblematik i Afrika. Ofta handlar våra uppdrag om hur vattenresurser ska utnyttjas på ett bättre sätt, säger Kaj Möller utlandschef på SWECO VBB.

Ewaso Ng’iros upptagningsområde är det största i hela Kenya. Med en yta på cirka 210 000 kvadratkilometer täcker den mer än en tredjedel av landets yta. De övre flodsträckorna får rikligt med regn under regnperioden men de lägre flodområdena lider av allvarlig vattenbrist under torrperioderna.

– De tre nya dammarna ska reglera flodens flöden och minska vattenbristen nedströms, något som förbättrar livssituationen för både lokalbefolkningen och de vilda djur som finns i området, säger Kaj Möller.

Dammarna ska placeras i skogsområden på sluttningar ner från Mount Kenya och Aberdarebergen. Höjden på dammarna kommer att bli cirka 30 meter.

Uppdraget finansieras av den Afrikanska Utvecklingsbanken. Kunden är Ewaso Ng’iro North Development Authority i Kenya. Uppdraget är totalt värt 7.5 miljoner SEK. Arbetet kommer att genomföras tillsammans med den lokala underkonsulten CAS Consultant.

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 14 500 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 16,0 miljarder SEK (proforma 2015). Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm.