SWECO i topp på miljölistor

SWECO i topp på miljölistor SWECO kunde under slutet av 1999 räkna hem två topplaceringar när det gäller framsynt miljötänkande bland företag i Sverige. Dels fick SWECO med beröm godkänt för sitt sätt att redovisa utsläpp i Finanstidningens & Folksams Miljöindex, dels hamnade företaget på Svensk Miljöfonds topplista som utarbetas av Det Naturliga Steget. Finanstidningens & Folksams Miljöindex riktar sig till företag på Stockholmsbörsen och bygger på företagens egna enkätsvar. Det har tillkommit för att öka de finansiella aktörernas tillgång till information om börsföretagens miljöpåverkan och för att stödja de börsnoterade företagen i deras miljöanpassning. Svensk Miljöfond är en aktiefond som investerar i företag som uppnår vissa miljökriterier uppställda av förvaltaren. Kapital placeras endast i de företag som finns med på den årligen uppdaterade topplistan, där SWECO varit med sedan 1995. SWECO är Sveriges ledande kunskapsföretag inom arkitektur och teknikkonsultverksamhet med ca 2 300 medarbetare. I SWECO ingår följande sju helägda bolag: FFNS, BLOCO, THEORELLS, SWECO Projektledning, VBB VIAK, VBB Anläggning och SWECO Industriteknik. Flertalet av bolagen har dessutom dotterbolag med unik spetskompetens. SWECO-aktien är noterad på O-listan vid OM Stockholmsbörsen. För ytterligare information kontakta: Mårten Lindström, informationsdirektör i SWECO, tel. 08-695 60 61 Gunnar Nordberg, miljöchef i SWECO, tel. 08-695 62 80 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/13/20000419BIT00150/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/13/20000419BIT00150/bit0002.pdf

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 14 500 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 16,5 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm