SWECO levererar IT-lösning till skogsindustrin

SWECO levererar IT-lösning till skogsindustrin SWECO Position har fått i uppdrag att leverera ett nytt geografiskt informationssystem till Sveriges största skogsägare Sveaskog. Ordern är värd dryga 6 miljoner kronor. - På kort tid har SWECO Position etablerat sig som den ledande leverantören av GIS, geografiska informationssystem, till skogsindustrin, säger Jan Zakariasson, VD för SWECO Position. Sveaskog har idag flera olika GIS-lösningar för att hantera och planera sin skogsverksamhet. Nu har man beslutat att införa ett nytt geografiskt informationssystem som ska användas i företagets skogsrörelse och där inom samtliga verksamhetsområden. SWECO Positions uppdrag är att ta fram systemdesign samt utveckla och införa det nya systemet. GIS-lösningen blir det viktigaste verksamhetssystemet inom Sveaskog. - Sveaskog kommer att ha stor nytta av lösningen. Det blir enklare att komma åt gemensam företagsinformation och de kan planera verksamheten på ett mer effektivt sätt, säger Gunnar Esping uppdragsledare på SWECO Position. SWECO Position har tidigare levererat liknande GIS-tjänster till Södra skogsägarna. SWECO Position är även tjänsteleverantör åt Sydved, Skogsstyrelsen och Skogsvårdsorganisationen. SWECO Position levererar tjänster och produkter inom området informationssystem, speciellt geografiska informationssystem. SWECO är Nordens ledande konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur: SWECO FFNS, SWECO BLOCO, SWECO Theorells, SWECO VBB, SWECO VIAK, SWECO Projektledning, SWECO Industriteknik, SWECO Position, SWECO Energuide, SWECO Connect, SWECO Grøner och PIC Engineering. SWECO-aktien är noterad på O-listan vid Stockholmsbörsen. För ytterligare information kontakta: Jan Zakariasson, VD SWECO Position, 08-695 63 22 Gunnar Esping, uppdragsledare SWECO Position, 036-15 18 41 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/27/20040827BIT00180/wkr0001.pdf

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 14 500 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 16,0 miljarder SEK (proforma 2015). Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm.