Sweco moderniserar väg A96 i Skottland

Sweco anlitas av Transport Scotland för ruttvalsoptimering och detaljprojektering när väg A96 i Skottland ska uppgraderas. Satsningen kommer att leda till kortare restider och ökad trafiksäkerhet. Det är Swecos största transportuppdrag hittills i Storbritannien, med ett ordervärde på cirka 300 miljoner SEK.

- Vi kommer att fokusera på att förverkliga vår kunds förväntningar på en insiktsfull planering och projektering, som ska resultera i mer tillförlitliga restider och säkerhet för alla användare, säger Max Joy, chef för Sweco UK.

I uppdraget kommer Sweco att utforma två körfält i varje riktning med mittremsa på den 46 kilometer långa sträckan mellan orterna Hardmuir och Fochabers i Skottland. Ett antal planskilda korsningar ingår för att skapa passager för ett antal mindre samhällen utmed sträckan. I projektet ingår även att korsa tre stora floder samt en järnvägslinje.

Arbetet är en del av den större satsningen på att fram till 2030 modernisera hela A96, en sträcka på ungefär 16 mil, som går mellan de större städerna Inverness och Aberdeen.

Sweco har lång erfarenhet av stora infrastrukturprojekt i Europa och har tidigare varit engagerade i moderniseringen av bland annat A1 i Storbritannien, Antwerpens ringled i Belgien och E6 i Norge.

Swecos arbete påbörjas i sommar och kommer att pågå till dess att denna sträcka på A96 är färdig att tas i bruk. Projektet utförs i ett joint venture.

Max Joy, chef Sweco UK, +44 (0) 113 307 3247, Max.Joy@sweco.co.uk

Veronika Gustafsson, presschef, 08 695 65 43, veronika.gustafsson@sweco.se

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 14 500 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 16,0 miljarder SEK (pro forma 2015). Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm.