Sweco och Världsbanken sluter överenskommelse

Sweco och Världsbanken har slutit en överenskommelse med anledning av den affärsetiska överträdelse som två senare avskedade Sweco-medarbetare gjorde sig skyldiga till i samband med en anbudsprocess för ett Världsbanks-finansierat projekt i Östeuropa år 2012. Överenskommelsen innebär att Swecos svenska vatten- och miljöverksamhet under tre års tid inte deltar i några upphandlingar med koppling till Världsbanken.

– Vår överenskommelse med Världsbanken är en naturlig konsekvens av det inträffade. De före detta medarbetarna har agerat på ett sätt som står helt i strid med Swecos policy och affärsetiska regler. Vi har valt att se händelsen som en möjlighet att skärpa våra processer och rutiner för att säkerställa att något liknande inte ska kunna hända igen, säger Tomas Carlsson, vd och koncernchef på Sweco.

Sedan händelsen blev känd för Sweco har bolaget gjort en översyn av interna rutiner och processer. Vidare har utbildningar, tydligare riktlinjer och nya rutiner för rapportering av oegentligheter genomförts.

Sweco offentliggjorde de misstänkta oegentligheterna i ett pressmeddelande den 28 november 2012 och polisanmälde även det inträffade.

Tomas Carlsson, vd och koncernchef Sweco, 08-695 66 60

Åsa Barsness, kommunikationsdirektör Sweco, 08-695 66 40

Sweco är Nordens ledande konsultföretag inom hållbart samhällsbyggande. Våra 9 000 ingenjörer, arkitekter och miljöexperter utvecklar hållbara och värdeskapande lösningar för kunder och samhälle. Sweco är ett av Europas tio största teknikkonsultföretag och utför årligen uppdrag i 80 länder över hela världen. Företaget omsätter cirka 9 miljarder SEK och är noterat på Nasdaq OMX Stockholm AB.