SWECO planerar för nytt universitetssjukhus i Tartu

SWECO planerar för nytt universitetssjukhus i Tartu SWECO International har tillsammans med Scandinavian Care fått i uppdrag att genomföra en omfattande förstudie för ett nytt universitetssjukhus i staden Tartu, Estland. Uppdragsgivare är stiftelsen Tartu University Clinics och SWECO:s andel är värd ca 3 MSEK av ett totalt uppdragsvärde på 6 MSEK. Uppdragets finansiärer är Tartu University Clinics, Tartu stad, det Estniska Socialministeriet och Svenska Staten genom Östersjömiljard II. Uppdraget består av en förstudie/masterplan för det nya universitetssjukhuset som kommer att rymma sjukvård, forskning och utbildning med ca 500 vårdplatser. Totalkostnaden för sjukhuset beräknas till ca 700 MSEK. I uppdraget ingår också att genomföra en detaljerad plan för vården i Tartu stad och region. Strukturplanen är en fördjupning av den nationella Estonia Master Plan som konsultgruppen tidigare genomfört. SWECO - som har stor kompetens inom sjukhussektorn såväl i arkitektbolaget FFNS som hos installationskonsulten THEORELLS - samarbetar fortlöpande med Scandinavian Care på utlandsmarknaderna, med särskilt fokus på Östersjöregionen. SWECO är etablerad i Estland sedan tio år tillbaka. Pågående vårdinriktade uppdrag i landet är en Sida-stödd utvecklingsplan för det näst största sjukhuset, Mustamäe i Tallinn. I Sverige fick SWECO nyligen förtroendet att svara för en utvecklings- och fastighetsplan för Karolinska Universitetssjukhuset. SWECO - som har stor kompetens inom sjukhussektorn såväl i arkitektbolaget FFNS som hos installationskonsulten THEORELLS - samarbetar fortlöpande med Scandinavian Care på utlandsmarknaderna, med särskilt fokus på Östersjöregionen. SWECO är etablerad i Estland sedan tio år tillbaka. Pågående vårdinriktade uppdrag i landet är en Sida-stödd utvecklingsplan för det näst största sjukhuset, Mustamäe i Tallinn. I Sverige fick SWECO nyligen förtroendet att svara för en utvecklings- och fastighetsplan för Karolinska Universitetssjukhuset. För ytterligare information kontakta: Leif Åberg /Jonas Belfrage, SWECO International, 08-695 65 05 Aare Saks, FFNS Arkitekter, 08-522 95 200 Fredrik Hedlund, SWECO Information, 08-695 66 12 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/26/20010226BIT00150/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/26/20010226BIT00150/bit0001.pdf

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 14 500 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 16,5 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm