SWECO rustar en av världens största kraftstationer

SWECO rustar en av världens största kraftstationer SWECO Energuide anlitas som konsult för upprustningen av Höga Dammens vattenkraftverk i Aswan, Egypten. Ett uppdrag värt sammanlagt 19 miljoner kronor. SWECO Energuide ska utvärdera tillståndet för kraftstationens generatorer och utarbeta åtgärdsförslag. SWECO Energuide kommer även att svara för upphandlingen av entreprenör samt övervaka och kontrollera renoveringsarbetet av generatorerna. - Vi har fått uppdraget i hård internationell konkurrens med nordamerikanska, tyska och franska konsultföretag. Det är ett tyskt biståndslån från Kreditanstalt fur Weideraufbau (KfW) som finansierar projektet, säger Anders Ståhl, utlandschef på SWECO Energuide. Uppdraget utförs åt statligt ägda Hydro Plants Generation Company i Egypten. 2007 beräknas arbetet vara färdigt. Uppdraget kommer att drivas i konsortium med SwedPower International och andra underkonsulter. Höga Dammen byggdes under 1960-talet och dämmer upp Nilens vatten för att utjämna flödena i floden. Dammen är integrerad med en av världens mer betydande kraftstationer med 12 aggregat om vardera 175 MW. Kraftverket står idag för 20 % av Egyptens energiproduktion. SWECO Energuide ingår i SWECO-koncernen, nio bolag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur: SWECO FFNS; SWECO BLOCO, SWECO THEORELLS, SWECO Projektledning, SWECO VBB VIAK, SWECO Industriteknik, SWECO Position, SWECO Energuide och SWECO Connect. SWECO-aktien är noterad på O-listan vid Stockholmsbörsen. För ytterligare information kontakta: Anders Ståhl, utlandschef i SWECO Energuide, tel. 08- 695 60 57 Erik Severin, VD i SWECO Energuide, tel. 08-695 65 24 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/18/20011218BIT00080/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/18/20011218BIT00080/bit0002.pdf

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 14 500 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 16,5 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm