• SWECO/

Sweco ska planera och utforma fastighetsprojektet Grand Central i Frankfurt am Main

Sweco har fått uppdraget av Groß & Partner mbH och Phoenix Real Estate Development GmbH att planera och utforma betydande delar av Frankfurt Grand Central, ett kommersiellt fastighetsprojekt i centrala Frankfurt am Main, Tyskland.

Området bredvid Frankfurts centralstation, en av Europas mest trafikerade, ska genomgå en omfattande förändring. 18 000 kvadratmeter, inklusive flera befintliga byggnader från 1970-talet, kommer att moderniseras. Experter från Sweco och det nyligen förvärvade Jo Franzke Generalplaner GmbH kommer att bistå med tjänster inom planering, arkitektur, byggkonstruktion och renovering för projektet Grand Central - byggnad A och B.

Grand Central Frankfurt är ett mångfacetterat och ambitiöst stadsutvecklingsprojekt i hjärtat av Frankfurt. Vi kommer att bistå med expertis och engagemang från konsulter i Tyskland och Polen samt Jo. Franzke, säger Ina Brandes, affärsområdeschef för Sweco Centraleuropa.

Projektet Grand Central Frankfurt - byggnad A och B består av två nya sammanlänkade sjuvåningsbyggnader. Den sammanlagda ytan ovan jord blir 52 000 kvadratmeter, dessutom tillkommer en omfattande utomhusanläggning och ett underjordiskt tvåvåningsgarage. Flera befintliga byggnader kommer i samband med detta att rivas. Byggnaderna ska bli DB Netz Ags nya huvudkontor, ett dotterbolag till Deutsche Bahn med 2 200 anställda.

Alla byggnader kommer att möta LEED Gold-standard för hållbara byggnader.

Ina Brandes, President, Sweco Central Europe, +49 421-203 27 57, ina.brandes@sweco-gmbh.de

Per Holmlund, Head of Public Relations, Sweco, 073-156 03 12, p.holmlund@sweco.se

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 14 500 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 16,5 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm.

Taggar: