Sweco ska utforma ny motorväg i Norge

Sweco har fått uppdraget att utforma den nya 24 kilometer långa motorvägen E6 i norska Hedmark.

Ett av Norges största kommande infrastrukturprojekt är byggnationen av nya motorvägen E6 mellan Arnkvern och Moelv genom Ringsakers kommun i Hedmark.

Sweco har fått uppdraget av Veidekke Entreprenad att planera och utforma den 24 kilometer långa fyrfiliga motorvägen. Ansvarig myndighet är det statliga infrastrukturbolaget Nye Veier.

- Det här är ett angeläget projekt då E6:an är den huvudsakliga vägen i nord-sydlig riktning genom Norge. Jag är glad att Sweco deltar med expertis och engagemang för att utforma framtidens infrastruktur. Det bidrar till att göra människors resande säkrare och effektivare, säger Grete Aspelund, affärsområdeschef Sweco Norge.

Projektet kommer att påbörjas omgående och vägen planeras att öppna för trafik i december 2020. Ordervärdet för Sweco är cirka 70 miljoner SEK.

Grete Aspelund, affärsområdeschef Sweco Norge, +47 488 93 935, grete.aspelund@sweco.no

Per Holmlund, presschef, +46 73 156 03 12, p.holmlund@sweco.se

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 14 500 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 16,5 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm.

Taggar: