SWECO skapade världens största champagneflaska

SWECO skapade världens största champagneflaska Inför millenniefirandet i Gamla Stan i Stockholm fick SWECO uppdraget att konstruera den 27 meter höga champagneflaska som på nyårsafton stod i vattnet utanför Slussen i Stockholm. Inför tolvslaget sprutade flaskan upp 140 meter höga kaskader med vatten. SWECO har svarat för den mekaniska konstruktionen av flaskan samt hållfasthetsanalyser, strömningstekniska beräkningar och tillverkningshandlingar. Vattenkonstnärerna Mikael Pauli och Dag Birkeland stod för designen. Flaskan tillverkades i stål med en bottenplatta av betong. Runt om stålkonstruktionen fästes en ballong med formen av en champagneflaska. Totalt kom konstruktionen att väga 220 ton. Hos SWECO har Patrik Gatter och Gunnar Palm varit ansvariga för projektet. En längre artikel om champagneflaskan finns att hämta på www.sweco.se/nyheter/pressbild SWECO är Sveriges ledande arkitekt- och teknikkonsultföretag med ca 2 300 medarbetare. I SWECO ingår följande helägda bolag: FFNS, BLOCO, THEORELLS, SWECO Projektledning, VBB VIAK, VBB Anläggning och SWECO Industriteknik. Flertalet av bolagen har dessutom dotterbolag med unik spetskompetens. SWECO-aktien är noterad på O-listan vid Stockholms Fondbörs. För ytterligare information kontakta: Patrik Gatter, VBB Anläggning, tel 08-695 61 03 Gunnar Palm, SWECO Industriteknik, tel 08-695 61 91 Mårten Lindström, informationsdirektör SWECO, tel 08-695 60 61 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/05/20000419BIT00110/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/05/20000419BIT00110/bit0002.pdf

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 14 500 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 16,5 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm