Sweco utformar nytt sjukhus i Finland

Sweco har anlitats för utformningen av ett nytt centralsjukhus i Tavastehus.

“Sweco har omfattande erfarenhet av att utforma nya sjukhus. Det är vår tekniska expertis inom byggkonstruktion och byggtjänster, i kombination med logistiklösningar och brukaranpassning som är kärnan i sjukhusprojektet i Tavastehus, säger Markku Varis, vd för Sweco Finland.

Sweco deltar i ett konsortium tillsammans med Skanska. Företagen har tidigare samarbetat avseende uppförandet av centralsjukhuset i Kajana.

“Vi är nöjda över att ha en allianspartner som ger oss förutsättningar för bättre funktionalitet, produktivitet och kostnadseffektivitet avseende det nya sjukhuset ", säger Hannu Juvonen, vd för Kanta-Häme-sjukhuset.

Utvecklingsfasen av det nya sjukhuset, där även utförandefasen definieras, beräknas vara klart vid slutet av 2019. Planerad byggstart är 2020. Sjukhusets totala storlek uppgår till 87 000 kvadratmeter.

Sweco har bred erfarenhet av att utforma sjukhus runt om i Europa, där avtal tecknats bland annat för Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Complexe Hospitalier Regional Sud i Belgien, ett nytt regionalsjukhus i Gaustad, Norge och Berlins universitetssjukhus Charité i Tyskland.

Markku Varis, vd Sweco Finland, +358 40 047 8548, markku.varis@sweco.fi
Johnny Nylund, presschef, +46 73 773 5189, johnny.nylund@sweco.se

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 14 500 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 16,9 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För ytterligare information, www.swecogroup.com.

Taggar: