SWECOs arkitekter ritar ännu en stad i Kina

SWECOs arkitekter ritar ännu en stad i Kina SWECO FFNS har fått i uppdrag att planera en ny stad utanför Tianjin, Pekings gamla hamnstad. Framgångarna på den kinesiska marknaden fortsätter för SWECOs arkitekter. - Vi har genomfört flera uppdrag i Kina de senaste åren och nu har vi fått ytterligare bevis på att våra kompetenser inom planering, landskap och gestaltning är konkurrenskraftiga internationellt, säger Eva Nygren VD på SWECO FFNS. Marknaden i Kina växer rekordartat och efterfrågan på moderna bostäder i de expansiva zonerna är stor. Utanför Tianjin, den gamla hamnstaden och försörjningscentralen till Peking, ska en ny stad anläggas. Ambitionen är att skapa en stad med tydlig ekologisk profil och med hög nivå på kretsloppstänkande. - Vi har fått uppdraget i hård konkurrens. Det känns utmanande att få planera den första etappen av staden för omkring 20 000 människor, lika många som i Visby eller Katrineholm. På sikt kommer staden att växa till en miljonstad, säger Mark Ryberg utlandsansvarig på SWECO FFNS. Tempot är högt i Kina och uppdraget startar omgående. Under hösten kommer arbetet att genomföras av SWECO FFNS kontor i Malmö. Arbetet med den första etappen av staden är värt 6 miljoner kronor för SWECO FFNS. Byggstart är planerad till våren 2005. Uppdraget utförs åt Kinas största fastighets- och utvecklingsbolag Vanke. SWECO FFNS har tidigare projekterat ett flertal bostadsområden i Kina och planerat för en liknande ny stad utanför Shanghai, Luodian New Town, som hämtat inspiration från Sigtuna. Staden invigdes i juni i år. SWECO är Nordens ledande konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur: SWECO FFNS, SWECO BLOCO, SWECO Theorells, SWECO VBB, SWECO VIAK, SWECO Projektledning, SWECO Industriteknik, SWECO Position, SWECO Energuide, SWECO Connect, SWECO Grøner och PIC Engineering. SWECO-aktien är noterad på O-listan vid Stockholmsbörsen. För ytterligare information kontakta: Eva Nygren, VD SWECO FFNS, 08-522 953 66 Mark Ryberg, utlandsansvarig SWECO FFNS, 040-16 71 26, 0734-128 126 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/30/20040830BIT00070/wkr0001.pdf

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 14 500 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 16,0 miljarder SEK (proforma 2015). Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm.