Pressmeddelande - Swedbank Sjuhärad AB (publ)

• Bästa resultatet i bankens historia trots lägre marginaler
  • Ökad affärsvolym med 8 procent
  • Sänkta kostnader för tredje året i rad
  • Fortsatt förstärkning av en redan stark kapitalbas

Bästa resultatet i bankens historia

Rörelseresultatet uppgick till 287 mkr jämfört med 262 mkr föregående år vilket gör 2014 till det bästa resultatet i bankens historia.
Den totala affärsvolymen (in- och utlåning samt förmedlade volymer till Swedbank Robur, Swedbank Hypotek och Swedbank Finans) ökade med 8 procent och uppgick till 49 196 mkr jämfört med 45 664 mkr föregående år. Swedbank Sjuhärad har därmed mer än fördubblat affärsvolymen under de senaste tio åren.
Räntenettot ökade med 2 procent till 316 mkr jämfört med 308 mkr föregående år.
Provisionsnettot ökade med 8 procent till 210 mkr jämfört med 195 mkr föregående år.
Därmed har de totala intäkterna ökat med 4 procent på en ökad affärsvolym om 8 procent, dvs. de totala marginalerna är något lägre än föregående år.
Kreditförlustnivån var fortsatt låg och uppgick till 0,06 procent jämfört med 0,07 procent föregående år.
Räntabiliteten på eget kapital uppgick till 13,7 procent jämfört med 14,0 procent föregående år.
Likviditeten ökade med 53 procent och uppgick till 4 392 mkr jämfört med 2 880 mkr föregående år.

Sänkta kostnader för tredje året i följd

De sammanlagda rörelseintäkterna ökade med 4 procent till 530 mkr samtidigt som rörelsekostnaderna sjönk, för tredje året i rad, med 1 procent till 230 mkr. I nominella termer är kostnaderna därmed lägre än för tio år sedan (2004 = 240 mkr).

Fortsatt förstärkning av en redan stark kapitalbas

Banken forsätter att stärka sin balansräkning. Kärnprimärkapitalrelationen uppgick till 18,4 procent och Kapitalbasen, som förstärktes för sjunde året i rad, uppgick till 1 654 mkr jämfört med 1 477 mkr föregående år. Total kapitalrelation (tidigare Kapitaltäckningsgrad) uppgick till 18,4 procent och överstiger således med god marginal det lagstadgade kravet.

50 miljoner kronor till aktieägarna

Styrelsen föreslår en höjd aktieutdelning med 10 miljoner vilket innebär att 50 miljoner kronor delas ut till aktieägarna. Sparbanksstiftelsen Sjuhärad får därmed möjlighet att fortsätta sitt arbete med att utveckla bygden i form av bidrag till dem som har idéer som gör vår bygd lite bättre, mer spännande och attraktiv.

Stark och effektiv lokal bank i Sjuhärad

”Jag är glad över att vi under 2014 kunnat fortsätta bygga en stark och effektiv lokal bank i Sjuhärad. Mängden affärer är fler än någonsin och affärsvolymen uppgår nu till 49 miljarder vilket är en fördubbling under de senaste tio åren. Under samma tioårsperiod har vi lyckats sänka kostnaderna även i nominella termer. Att vara en effektiv och kapitalstark bank är väldigt viktigt för att vi ska kunna fortsätta vara en aktiv part i det lokala näringslivet och för människorna i Sjuhäradsbygden” säger VD Bosse Johansson.

Borås den 27 januari 2015

Swedbank Sjuhärad AB

Eventuella frågor besvaras av Bosse Johansson, VD, tel. 070-827 66 66 eller Jens Magnusson, Ekonomi-/Finanschef, tel. 070-305 66 32.