Andreas Wallström ny prognoschef och biträdande chef på Swedbank makroanalys

Swedbank rekryterar Andreas Wallström som ny prognoschef och biträdande chef för makroanalys. Andreas kommer närmast från en roll som chefsanalytiker på Nordea, och har tidigare haft ett flertal seniora positioner och expertuppdrag, bland annat vid Finansdepartementet och EU-kommissionen.

Avdelningen för makroanalys ansvarar för all global, regional och nationell makroanalys på Swedbank. Teamet består av seniora och kunniga experter, och står bland annat bakom Swedbank Economic Outlook (SEO); en kvartalsvis konjunkturrapport med fokus på makroanalys av de nordiska och baltiska länderna, den globala ekonomin och med en fördjupad analys av aktuella marknadsteman.

- Jag är väldigt glad över att välkomna Andreas Wallström till Swedbank. Andreas har stor erfarenhet av områden som är centrala i vårt analysarbete och för våra kunder, jag tänker särskilt på bostadsmarknaden och hållbarhetsområdet. Andreas är dessutom kommunikativ och duktig på att sprida kunskap till en bred publik, han kommer att komplettera det befintliga teamet på ett utmärkt sätt, säger Anna Breman, chefekonom på Swedbank.

Andreas Wallström börjar på Swedbank i januari 2019 och kommer att rapportera till chefekonom Anna Breman.

- Jag ser framemot att börja på Swedbank makroanalys. Swedbanks analyser håller erkänt hög kvalitet och det finns ett stort förtroende för expertisen på Swedbank externt. Min ambition är att bidra till att makroanalyserna fortsätter att generera högt kundvärde och aktivt arbeta med att sprida kunskap till en bred målgrupp, säger Andreas Wallström, tillträdande prognoschef på Swedbank makroanalys.

För ytterligare information:
Anna Breman, chefekonom, Swedbank, tel +46 8 700 91 42
Josefine Uppling, presschef, Swedbank, tel +46 76 114 54 21

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och 618 000 företags- och organisationskunder med 191 kontor i Sverige och 125 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 juni 2018 uppgick balansomslutningen till 2 646 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

Jag är väldigt glad över att välkomna Andreas Wallström till Swedbank. Andreas har stor erfarenhet av områden som är centrala i vårt analysarbete och för våra kunder, jag tänker särskilt på bostadsmarknaden och hållbarhetsområdet. Andreas är dessutom kommunikativ och duktig på att sprida kunskap till en bred publik, han kommer att komplettera det befintliga teamet på ett utmärkt sätt.
Anna Breman