Årets spjutspetsföretagare 2018: Vinnare med svensk mjölkproduktion som drivkraft

Bland totalt sex starka finalister har juryn utsett Fredrik och Camilla Hilmersson med gården Qvisingsö till vinnare av priset Årets spjutspets 2018. Tävlingen arrangeras för fjortonde året i rad av LRF Konsult samt Swedbank och sparbankerna i samarbete med Land Lantbruk.

Årets spjutspetsföretag är en tävling där nominerade snabbväxande och lönsamma lantbruksföretag med hållbara affärsplaner, god djurhållning och attraktiva arbetsplatser analyseras.

- Tävlingen är en del i att visa att det finns ett starkt lantbruksföretagande i Sverige. Vi sökte därför efter kandidater som driver ett lönsamt och växande företag med gården som bas, säger Ulf Möller, segmentsansvarig Skog & Lantbruk Swedbank och Sparbankerna.

Efter en noggrann genomgång av de nominerade företagens affärsidéer och finanisella utveckling togs sex finalister ut och av dem utsåg sedan juryn ägarna till gården Qvisingsö till vinnare. Motiveringen lyder:
Med tron på svensk mjölkproduktion som drivkraft har Fredrik och Camilla Hilmersson steg för steg utvecklat sitt företag. De har gjort det i den takt som de själva hinner med och utifrån gårdens förutsättningar. Alla satsningar de gör utgår alltid från djurens välfärd och de har en tydlig ambition att ständigt öka effektiviteten. Med denna strategi har de på ett föredömligt sätt lyckats utveckla ett storskaligt mjölkföretag.

- Årets vinnare är, tillsammans med övriga finalister, goda exempel på att det går att driva lantbruk som är både hållbara och lönsamma över tid. Vår förhoppning är att de ska inspirera sina kollegor att fortsätta inom branschen och även få fler att ta steget att satsa på ett företagande inom lantbruksnäringen. Det behövs då efterfrågan på svenskproducerad mat ökar markant, säger Jimmy Larsson, segmentschef Skog & Lantbruk LRF Konsult.

Prisutdelning på Brunnby lantbrukardagar
På onsdag 4 juli, kl. 10.30, under Brunnby lantbrukardagar delas priset ut till vinnarna.

För mer information:
Ulf Möller, Segmentsansvarig Skog & Lantbruk Swedbank och Sparbankerna, 08- 585 90 334
Jimmy Larsson, Segmentschef Skog & Lantbruk LRF Konsult, 08-700 20 13
Anna Burlage Sjöberg, Pressansvarig LRF Konsult, 08-700 20 10
Anette Ringius, Presskontakt Swedbank, 08- 58 59 24 76

Mer om Årets spjutspetsföretag 2018

Kriterier
• Ha sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö.
• Vara i teknologisk framkant, ha goda framtidsutsikter samt en hållbar affärsplan, det vill säga vara ekonomiskt, miljömässigt och socialt uthålligt.
• Vara lönsamt. Företaget ska ha gett vinst de senaste fyra åren.
• Ha en omsättning på minst 2 miljoner kronor per verksamhetsår, vilken ska ha ökat under den senaste fyraårsperioden.

Jury
• Jimmy Larsson, Segmentschef Skog och Lantbruk, LRF Konsult
• Ulf Möller, Segmentsansvarig Skog och Lantbruk, Swedbank och sparbankerna
• Kerstin Davidson, Politisk redaktör, Land Lantbruk
• Analytiker: Ida Bååth, Kontorschef, LRF Konsult

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och 622 000 företags- och organisationskunder med 205 kontor i Sverige och 129 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 31 mars 2018 uppgick balansomslutningen till 2 469 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

Taggar:

Citat

Tävlingen är en del i att visa att det finns ett starkt lantbruksföretagande i Sverige. Vi sökte därför efter kandidater som driver ett lönsamt och växande företag med gården som bas.
Ulf Möller, segmentsansvarig Skog & Lantbruk Swedbank och Sparbankerna
Årets vinnare är, tillsammans med övriga finalister, goda exempel på att det går att driva lantbruk som är både hållbara och lönsamma över tid. Vår förhoppning är att de ska inspirera sina kollegor att fortsätta inom branschen och även få fler att ta steget att satsa på ett företagande inom lantbruksnäringen. Det behövs då efterfrågan på svenskproducerad mat ökar markant.
Jimmy Larsson, segmentschef Skog & Lantbruk LRF Konsult