Arturo Arques ny privatekonom på Swedbank

Arturo Arques har utsetts till Swedbanks nya privatekonom. Med lång erfarenhet av både ekonomi och utbildningsfrågor för han Swedbanks tradition som finansiell folkbildare vidare. Han kommer närmast från bankens affärsområde Stora Företag & Institutioner där han arbetat med finansiell rådgivning och kapitalförvaltning. Arturo Arques tillträder sin nya tjänst den 1 maj 2014.

Arturo Arques ersätter Swedbanks tidigare privatekonom, Ylva Yngveson som har slutat i banken. Arturo Arques kommer att arbeta med alla frågor inom privatekonomi som är viktiga för bankens privatkunder, allt från betydelsen av att ha ett långsiktigt sparande och att hantera sin vardagsekonomi till att utveckla bankens folkbildningsverksamhet.

Arturo Arques har en fil. mag. i finansiell ekonomi från Stockholms universitet och en fil. kand i pedagogik från Lärarhögskolan i Stockholm. Arturo har arbetat i Swedbank i två år, och har närmare 30 års erfarenhet av rådgivning, förvaltning och utbildning i ekonomiska frågor hos en rad olika banker och andra finansiella aktörer.

Swedbank har sedan 1820 satsat på folkbildning för att höja kunskapsnivån kring frågor om ekonomi. Behovet av kunskap i privatekonomi är idag större än någonsin, inte minst bland de yngre generationerna. Därför kommer Swedbank ha särskilt fokus på barn, ungdomar och unga vuxna och fortsätta vara en tydlig och viktig röst i den privatekonomiska debatten.

För ytterligare information:
Mikael Sekund, chef Public Affairs, Swedbank, tfn: 08-585 930 45
Anna Sundblad, presschef, Swedbank, tfn: 070-321 39 95

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har ca 8 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 306 kontor i Sverige och cirka 180 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 31 mars 2014 uppgick balansomslutningen till 1 922 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se.