Barn och unga med eget ansvar för sina pengar nöjdast med sin ekonomi

Barn och unga som får lära sig att ta ansvar för sina egna pengar är nöjdare och har färre konflikter med sina föräldrar om pengar. De känner inte heller stress och oro kring pengar och ekonomi lika ofta som barn och unga som inte får ta eget ansvar. Det visar en ny undersökning som Sifo har gjort på uppdrag av Swedbank och sparbankerna [1].

- Ett bra sätt att lära sina barn och unga pengars värde är att ge månadspeng. En fast, förutbestämd summa i kombination med eget ansvar för pengarna där det är tydligt vad pengarna ska räcka till är handfasta råd om man vill undvika bråk om pengar med sina barn, säger Arturo Arques, Swedbank och sparbankernas privatekonom.

Pojkar bråkar mer om pengar men flickor känner oftare stress och oro
Tre av tio barn och unga har då och då konflikter med sina föräldrar om pengar och lika många känner oro och stress kring pengar och ekonomi i allmänhet. En något högre andel av pojkarna bråkar om pengar jämfört med flickor, 32 respektive 27 procent. Men flickor känner i högre utsträckning än pojkar stress och oro kopplat till ekonomi, 36 jämfört med 26 procent.

Andelen som uppger att de har konflikter med sina föräldrar om pengar ökar ju äldre barnen blir. 14-16-åringar är de som bråkar mest med sina föräldrar om pengar, mer än var tredje uppger att de gör det. De äldre ungdomarna är dock de som känner mest stress och oro kring pengar och ekonomi. Över hälften av 17-19-åringarna uppger att de känner stress och oro.

- Att äldre ungdomar känner mer stress och oro kring pengar är inte helt oväntat. De slutar snart skolan och är på väg ut i vuxenlivet, då är det naturligt att de reflekterar mer över pengar och vad de ska räcka till. Att tidigt lära sina barn värdet av pengar och att hushålla med en förutbestämd summa hjälper dem på vägen, säger Arturo Arques.

Eget ansvar gör barn- och unga mer nöjda med sin ekonomi
Knappt fyra av tio av de tillfrågade föräldrarna uppger att de har konflikter med sina barn om pengar. Barn som får ta eget ansvar för sin egen ekonomi är mer nöjda med sin ekonomiska situation och har färre konflikter med sina föräldrar om pengar än andra. De känner också mindre stress och oro kring pengar och ekonomi.

- Prata med ditt barn och kom tillsammans överens om vad månadspengen förväntas räcka till. På så sätt kan ni undvika konflikter när pengarna tagit slut. Prata också om, och försök lära barnen, om privatekonomi i allmänhet. Som hjälp att komma igång och prata ekonomi med ditt barn, har vi tagit fram en checklista som kan vara till hjälp, säger Arturo Arques.

Tips kring barn- och ungas ekonomi från Swedbank och sparbankerna:

• Ge barnen regelbunden månadspeng och kom tillsammans fram till vad pengarna ska räcka till.

• Låt barnen själva ta ansvar för sina egna pengar.

• Tänk på att alla barn är olika. Anpassa regler och ansvar efter barnets mognad.

• Prata med barnen om pengar och ekonomi, om varför ni i er familj prioriterar det ni gör, att det är viktigt att ha en buffert och varför sparande är viktigt.

För mer information:
Arturo Arques, privatekonom, tfn 072-242 99 62                       www.swedbank.se/arturosblogg
Madelén Falkenhäll, senioranalytiker, tfn 076-790 16 38        www.swedbank.se/privatekonomi

[1] Undersökningen gjordes i juni 2018, 1 500 föräldrar och 1 500 barn i åldrarna 7-19 år deltog i undersökningen.

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 191 kontor i Sverige och 125 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 september 2018 uppgick balansomslutningen till 2 461 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

Taggar:

Citat

Ett bra sätt att lära sina barn och unga pengars värde är att ge månadspeng. En fast, förutbestämd summa i kombination med eget ansvar för pengarna där det är tydligt vad pengarna ska räcka till är handfasta råd om man vill undvika bråk om pengar med sina barn.
Arturo Arques, Swedbank och sparbankernas privatekonom