Delårsrapport för andra kvartalet 2017

Swedbanks vd och koncernchef Birgitte Bonnesen kommenterar: ”Under andra kvartalet har vi fattat flera strategiskt viktiga beslut och genomfört initiativ som syftar till att skapa mervärde för våra kunder.”

Andra kvartalet 2017 jämfört med första kvartalet 2017

• Starkt resultat drivet av intäktsökningar
  • Ökade bolånevolymer gav stöd åt räntenettot
  • Provisionsnettot gynnat av högre intäkter från kort och kapitalförvaltning
  • Nettoresultat finansiella poster påverkades positivt av högre aktivitet inom valutahandel
  • Kostnadsutveckling i linje med förväntan
  • Ytterligare reserveringar inom oljerelaterade sektorer
  • Stark kapitalisering

För mer information:
Gregori Karamouzis, Chef Investor Relations, tfn 072-740 6338
Josefine Uppling, Presschef, tfn 076-114 5421

Detta meddelande gäller offentliggörande av insiderinformation
Swedbank AB (publ) ska offentliggöra denna information enligt Marknadsmissbruksförordningen (EU) nr 596/2014, lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden, lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument och Nasdaq Stockholms regelverk för emittenter. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 juli 2017, kl. 07.00.

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 640 000 företags- och organisationskunder med 241 kontor i Sverige och 141 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 31 mars 2017 uppgick balansomslutningen till 2 448 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

Taggar: