Erik Andersson ny Chief Investment Officer på Swedbank Robur

Erik Andersson har utsetts till Chief Investment Officer (CIO) och ansvarig för Investment Management på Swedbank Robur. Han kommer närmast från rollen som Deputy Head of Equities och Head of Global Equities, och har sedan 2010 haft flera seniora roller på Swedbank Robur.

Rollen som CIO är ny på Swedbank Robur och från och med den 1 november 2018 är den en del av en ny organisationsstruktur. Syftet är att samordna alla delar inom förvaltningen så visionen att bli världsledande inom hållbart värdeskapande kan nås snabbare.

Erik Andersson tar plats i Swedbank Roburs ledningsgrupp och rapporterar till Liza Jonson, vd, Swedbank Robur.

- Erik är en omvittnat kompetent och erfaren person med goda ledaregenskaper och förmåga att bygga starka team och effektiva samarbeten, jag är därför väldigt glad över att välkomna honom till ledningsgruppen och till den nya rollen som CIO. Vi fortsätter arbetet med att rusta Swedbank Robur för framtiden, i det arbetet får Erik en nyckelroll. Vårt mål är att vara världsledande på långsiktigt värdeskapande och hållbarhet, med Sveriges nöjdaste kunder, säger Liza Jonson, vd, Swedbank Robur.

Erik Andersson tillträdde sin nya roll den 1 november 2018.

- Det finns såväl hög kompetens som fantastiska produkter och utvecklingsvilja på Swedbank Robur. För att säkerställa att vi fortsätter leverera kundvärde utöver det vanliga behöver vi bli ännu tydligare i vårt långsiktiga kunderbjudande, och mer strategiska i vårt samarbete. Jag ser fram emot att bidra till det tillsammans med hela Investment Management, säger Erik Andersson, ny Chief Investment Officer på Swedbank Robur.

För ytterligare information:
Erik Andersson, Chief Investment Officer, Swedbank Robur, +46 70 845 77 95

Josefine Uppling, presschef, Swedbank, +46 76 114 54 21

Swedbank Robur är helägt av Swedbank och verksamt på Swedbanks fyra hemmamarknader. Swedbank Robur bildades 1967 och erbjuder drygt 80 fonder, institutionell och diskretionär kapitalförvaltning och förvaltning av pensionskapital. Totalt antal kunder är ca 3 miljoner i Sverige och ca 1 miljon i de baltiska länderna. Swedbank Robur är den näst största ägaren på Stockholmsbörsen. Det förvaltade kapitalet uppgår till ca 1 300 miljarder SEK, varav ca 800 miljarder SEK i fonder. Swedbank Roburs målsättning är att var den främsta aktören när det kommer till både avkastning och hållbarhet.

Taggar:

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 191 kontor i Sverige och 125 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 september 2018 uppgick balansomslutningen till 2 461 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se

Citat

Erik är en omvittnat kompetent och erfaren person med goda ledaregenskaper och förmåga att bygga starka team och effektiva samarbeten, jag är därför väldigt glad över att välkomna honom till ledningsgruppen och till den nya rollen som CIO. Vi fortsätter arbetet med att rusta Swedbank Robur för framtiden, i det arbetet får Erik en nyckelroll. Vårt mål är att vara världsledande på långsiktigt värdeskapande och hållbarhet, med Sveriges nöjdaste kunder.
Liza Jonson, VD Swedbank Robur