Företagare längtar inte till livet som anställd

Åtta av tio företagare uppger att de inte skulle vilja arbeta som anställd i ett företag. Det visar en ny undersökning som Novus har gjort på uppdrag av Swedbank [1]. Drygt var tionde företagare och enmansföretagare har aldrig haft en anställning utan drivit företag under hela sitt yrkesverksamma liv.

- Det känns både positivt och inspirerande att de flesta företagarna inte längtar efter att bli anställda i ett företag. Det innebär sannolikt att rätt personer med rätt drivkraft driver företag, vilket är bra för Sverige, säger Per Skargren, företagsansvarig hos Swedbank.

Viljan att driva företag beror på bransch och inkomst
Den största andelen företagare, över en tredjedel (34 procent), som längtar till ett liv som anställd finns inom hotell och restaurang. Lägst är andelen bland de som driver företag inom branscherna Information/kommunikation (fem procent) samt inom Juridik/ekonomi/teknik (sex procent).

Andelen som hellre skulle vilja vara anställd är högre bland de som tar ut en lägre lön från sitt företag. En av fem av de som tar ut en lön under 20 000 kronor efter skatt per månad uppger att de hellre vill vara anställd.

- Det är inte helt oväntat att de som tar ut en lägre lön i större utsträckning skulle vilja vara anställd i stället. Egenföretagaren bär ett större eget ansvar för sin ekonomiska trygghet och är ekonomin knapp kan det vara svårt och stressande, fortsätter Per Skargren.

Dubbelt så stor längtan till anställning bland utrikesfödda
Det är ingen skillnad mellan kvinnor och män som driver företag när det gäller viljan att vara företagare eller anställd. Däremot skiljer det mellan de som är födda i Sverige och de som är födda i ett annat land. Bland de födda utanför Sverige vill knappt tre av tio hellre vara anställd, jämfört med 14 procent bland de inrikes födda.

Andel som under hela sitt yrkesliv varit företagare
Drygt var tionde företagare (12 procent), inklusive enmansföretagare, har alltid varit företagare under sitt yrkesverksamma liv. Vanligast är det inom jordbruk/skogsbruk/fiske där knappt tre av tio (28 procent) uppger att de alltid har varit det.

- Jord- och skogsbruk är många gånger familjeföretag, så det är naturligt att andelen som alltid har arbetat som företagare är högst där, fortsätter Per Skargren.

För mer information:
Per Skargren, företagsansvarig, tfn 070-671 06 13
Madelén Falkenhäll, samhällsanalytiker, tfn 076-790 16 38

www.swedbank.se/insikt

[1] Undersökningen gjordes under februari-mars 2017, 2 500 företag med upp till 50 anställda deltog.

Det känns både positivt och inspirerande att de flesta företagarna inte längtar efter att bli anställda i ett företag. Det innebär sannolikt att rätt personer med rätt drivkraft driver företag, vilket är bra för Sverige.
Per Skargren, företagsansvarig Swedbank