Fyra av tio bostadsrättsköpare tar inte hänsyn till föreningens ekonomi

Fler än fyra av tio bostadsrättsköpare tar inte hänsyn till bostadsrättsföreningens ekonomi innan de bestämmer sig för att köpa sin bostad. Det visar en ny Sifo-undersökning från Swedbank och sparbankerna [1]. Men utan koll på bostadsrättsföreningens ekonomi är det svårt att bedöma vilket pris som är rimligt att betala för bostaden. Det finns också en risk att kostnaderna för boendet på sikt blir högre än väntat.

Närmare tre av tio bostadsrättsköpare, 29 procent, struntar helt i att läsa årsredovisningen inför sitt köp. Ytterligare en del av bostadsrättsköparna läser förvisso årsredovisningen men uppger att det som stod i den inte spelade någon roll för köpbeslutet.

- Många köpare missar tyvärr att sätta sig in i bostadsrättsföreningens ekonomi och nöjer sig kanske med att läsa objektsbeskrivningen. Då riskerar man att gå miste om viktig information om föreningens lån, sparande och framtida renoveringar som alla har inverkan på framtida avgifter och räntor för den enskilde bostadsrättsinnehavaren, säger Arturo Arques, Swedbank och sparbankernas privatekonom.

Bostadsrättsföreningens ekonomi påverkar varje bostadsrättsinnehavare
Som bostadsrättsinnehavare är man medlem av en bostadsrättsförening, som i sin tur äger fastigheten. Därmed påverkas man av alla kostnader och intäkter som hör till fastigheten. Om föreningen till exempel har lån och räntorna stiger kommer månadsavgiften för bostadsrätten att öka. Och om föreningen saknar sparande och avsättningar till underhåll inom föreningen kommer månadsavgifterna att behöva höjas den dag det är dags att byta till exempel hängrännor, tak eller stammar.

- Med koll på föreningens ekonomi är det enklare att bedöma hur mycket som är rimligt att betala för bostadsrätten. Det blir också enklare att planera för sin framtida ekonomi och undvika oväntade avgiftshöjningar, säger Arturo Arques.

Checklista guidar köpare om viktiga nyckeltal
Elva procent av de som läst årsredovisningen tycker att den är svår att förstå. Av de som inte läst årsredovisningen överhuvudtaget uppger nio procent svårigheter att förstå den som främsta orsak till att inte läsa den.

- Det kan vara svårt att veta vad man ska titta efter i årsredovisningen, och hur man ska tolka det som står där. Därför har vi tagit fram en checklista som gärna kan användas i dialog med mäklare och med bostadsrättsföreningens styrelse. Jag tycker också att man ska be om en ekonomideklaration av bostadsrättsföreningen, säger Arturo Arques.

Länk till checklista

Koll på bostadsrättsföreningens ekonomi – tips från Swedbank och sparbankerna:
• Läs föreningens årsredovisning, ta hjälp om du inte förstår
• Sätt dig in i föreningens skuldsättning, ta hänsyn till den och betala inte lika mycket för en bostadsrätt i en förening med höga skulder per kvadratmeter (riktvärde 5000 kronor per
kvadratmeter [2] ).
• Sätt dig även in i föreningens sparande. Alla bostadsrättsföreningar behöver ett sparande för framtida renoveringar.
• Går föreningen med underskott kontakta styrelsen och fråga varför
• Ha koll på lägenhetens andelstal och hur föreningens gemensamma utgifter ska fördelas mellan lägenhetsinnehavarna.
• Tänk på att huruvida föreningen äger marken eller ej kan komma att påverka din årsavgift i framtiden.
• Ett enkelt sätt att få koll på en bostadsrättsförenings skuldsättning och ekonomi är att använda dig av Checklista – köp av bostadsrätt (länk till checklista)

För mer information:
Arturo Arques, privatekonom, tfn 072-242 99 62                                                          www.swedbank.se/arturosblogg
Madelén Falkenhäll, senioranalytiker, tfn 076-790 16 38                                           www.swedbank.se/privatekonomi

www.swedbank.se/framtid

[1] Undersökningen gjordes i september-oktober 2018, 3 010 personer deltog.
[2] Enligt tidigare analys och pressmeddelande från Swedbank; Koll på bostadsrättsföreningarnas skuldsättning viktigare än någonsin, mars 2017.

Swedbank och Sparbankerna främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Det finns idag 60 sparbanker varav fem är delägda av Swedbank. Sparbankerna har totalt 208 kontor och drygt 2 miljoner privat- och företagskunder. Sparbankerna och Swedbank har en lång gemensam historia och har sedan länge ett samarbete som vilar på kommersiell grund. Swedbank är den ledande banken på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen och erbjuder ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 191 kontor i Sverige och 125 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 september 2018  uppgick balansomslutningen till 2 461 miljarder kronor. Läs mer på www.sparbankerna.se och www.swedbank.se

Med koll på föreningens ekonomi är det enklare att bedöma hur mycket som är rimligt att betala för bostadsrätten. Det blir också enklare att planera för sin framtida ekonomi och undvika oväntade avgiftshöjningar.
Arturo Arques, Swedbank och sparbankernas privatekonom