Gabriel Francke Rodau ny kommunikationschef på Swedbank

Gabriel Francke Rodau har utnämnts till ny koncernkommunikationschef på Swedbank. Gabriel Francke Rodau kommer närmast från en roll som presschef och tf koncernkommunikationschef på Swedbank och har tidigare varit partner på kommunikationsbyrån JKL.

Som koncernkommunikationschef för Swedbank kommer Gabriel Francke Rodau att leda enheten för koncernkommunikation samt den koncernövergripande ledningsgruppen för kommunikation inom banken.

– Gabriel kommer genom sin erfarenhet inom kommunikationsområdet och sin förståelse för Swedbanks värderingar att spela en viktig roll i arbetet att nå ut med Swedbanks budskap och därmed stärka bankens varumärke. I en tid när alltmer kundkontakt sker i digitala kanaler är vår förmåga att kommunicera där och i andra kanaler viktigare än någonsin. Gabriel och hans team har en avgörande roll i arbetet med att förtydliga vad som skiljer Swedbank från andra banker, säger Mikael Björknert, chef för CEO Office Swedbank.

Inom enheten koncernkommunikation finns bl.a. bankens internredaktion, pressfunktion samt en enhet för koncernsponsring.

– Genom att kombinera lokalt engagemang och digital innovationsförmåga är Swedbank ett fantastiskt företag och varumärke att få arbeta med. Min förhoppning är att vi genom förstärkt kommunikation kan få ännu stoltare interna ambassadörer och ännu nöjdare kunder. Med en snart 200-årig tradition inom sparbanksrörelsen förtjänar Swedbank ett starkare varumärke än vad som varit fallet under det senaste året, säger Gabriel Francke Rodau, nytillträdd koncernkommunikationschef Swedbank.

Gabriel Francke Rodau kommer att ingå i ledningsgruppen för CEO Office och rapportera till dess chef Mikael Björknert.

För ytterligare information:
Gabriel Francke Rodau, koncernkommunikationschef, Swedbank, tel 0701-448966

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 640 000 företags- och organisationskunder med 266 kontor i Sverige och 143 kontor i de baltiska länderna. 2015 hade vi 850 miljoner digitala kontakter med våra kunder. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 31 juli 2016 uppgick balansomslutningen till 2 476 miljarder kronor.
Läs mer på www.swedbank.se