Hårdare amorteringsregler leder till bättre nattsömn men ebb i kassan

Finansinspektionens nya förslag om tuffare amorteringsregler påverkar främst hög- och medelinkomsttagare med stora bolån. Med striktare amorteringsregler blir det mindre pengar kvar i plånboken, men också en lägre räntekänslighet för hushållen.

- Är du högt skuldsatt är hushållsekonomin väldigt känslig för ränteförändringar. Det är precis det Finansinspektionen vill motverka och uppmärksamma hushållen på med sitt nya förslag om striktare amorteringsregler, säger Arturo Arques Swedbank och Sparbankernas privatekonom.

Finansinspektionens förslag innebär att bolåntagare som tar ett nytt lån som överstiger 4,5 gånger årsinkomsten före skatt måste amortera minst tre procent av lånebeloppet varje år. För en bolåntagare med en månadsinkomst på 35 000 kronor före skatt och 2 100 000 kronor i bolån innebär det 1 750 kronor i ökad amortering varje månad. Med samma lån men med en inkomst på 40 000 kronor i månaden påverkas inte bolåntagaren av det striktare amorteringsförslaget från Finansinspektionen.

Bostadsrättsinnehavaren påverkas från två håll
Hushållen behöver ta höjd för högre räntor framöver. Om bolåneräntan stiger från två till fem procent ökar kostnaden för ett bolån på 2 100 000 kronor med 3 700 kronor per månad. Stiger den till sju procent ökar bolånekostnaden med 6 500 kronor i månaden.

Men det är inte bara de egna lånen som påverkas av en räntehöjning. Äger man en bostadsrätt betalar man via månadsavgiften även föreningens räntekostnader. En förening med hög skuldsättning påverkas naturligtvis mer om räntan stiger än en förening med låg skuldsättning. Med en genomsnittlig skuldsättning på 5 000 kronor per kvm skulle en bostadsrättsförening behöva höja månadsavgiften med 750 kronor för en bostadsrätt på 60 kvm om räntan stiger från två till fem procent.

- Som bostadsrättsinnehavare är det viktigt att ha koll på föreningens ekonomi. Stiger räntan ökar räntekostnaden på de privata bolånen och på bostadsrättsföreningens lån Tillsammans kan det handla om tusentals kronor i månaden om räntan stiger från två till fem procent, fortsätter Arturo Arques.

Marginaler viktigt för en sund och hållbar ekonomi
Det är viktigt för hushållen att ha marginaler i sin ekonomi. Att amortera på lånen är ett sätt att skapa mer ekonomiskt utrymme i framtiden.

- Passa på att amortera mycket nu när räntorna är låga, lånen minskar och din ekonomi blir inte lika känslig för framtida räntehöjningar. Större marginaler hjälper dig till en sund och hållbar ekonomi, fortsätter Arturo Arques.

Tips
    • Passa på att amortera nu när räntan är låg.
    • Överväg att binda räntan på delar av bolånet om du har små marginaler i hushållsekonomin.
    • Om du ska köpa en bostadsrätt sätt dig in i föreningens ekonomi. Har du svårt att förstå årsredovisningen, be någon att hjälpa dig.
    • Har föreningen en hög skuldsättning och omfattande renoveringar framför sig. Ta hänsyn till det och betala inte lika mycket för en sådan bostadsrätt.

För mer information:
Arturo Arques, privatekonom, tfn 072-242 99 62                                                    www.swedbank.se/arturosblogg
Madelén Falkenhäll, samhällsanalytiker, tfn 076-790 16 38                                  www.swedbank.se/privatekonomi

Taggar:

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 647 000 företags- och organisationskunder med 220 kontor i Sverige och 134 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 24 oktober 2017 uppgick balansomslutningen till 2 460 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se

Citat

Är du högt skuldsatt är hushållsekonomin väldigt känslig för ränteförändringar. Det är precis det Finansinspektionen vill motverka och uppmärksamma hushållen på med sitt nya förslag om striktare amorteringsregler.
Arturo Arques, privatekonom Swedbank