Johanna Okasmaa Nilsson ny vd för Swedbank Försäkring AB

Johanna Okasmaa Nilsson har utsetts till ny vd för Swedbank Försäkring AB. Johanna har arbetat på Swedbank sedan 2010 och har lång erfarenhet från försäkringsbranschen. Hon kommer närmast från rollen som tillförordnad vd för Swedbank Försäkring AB.

Tidigare har Johanna bland annat varit chefsjurist på Swedbank Försäkring AB och chefsjurist inom affärsområdena Group Products, Group Savings och Group Lendings and Payments på Swedbank.

-Johanna har lång och gedigen erfarenhet av försäkringsbranschen. Hon har varit ordförande för Swedbank Försäkring AB sedan 2014, och sedan i höstas har hon också varit tillförordnad vd. Det gör att hon är väl insatt både i de operativa frågorna och i den strategiska inriktningen för bolaget, det gör henne väl lämpad för uppdraget, säger Björn Elfstrand, chef för Group Savings och medlem i Swedbanks koncernledning.

Swedbank Försäkring AB grundades 1990 och är ett helägt dotterbolag till Swedbank. Bolaget har omkring 140 anställda och är ett av Sveriges ledande försäkringsbolag med ett förvaltat kapital på ca 180 miljarder.

-Jag är sedan flera år väl insatt i bolagets verksamhet och tycker att det ska bli väldigt roligt att vara mer operativ och realisera de satta strategierna för försäkringsområdet i vår sparaaffär, säger Johanna Okasmaa, vd, Swedbank Försäkring AB.

För ytterligare information:
Johanna Okasmaa Nilsson, vd, Swedbank Försäkring AB, 070-651 77 28

Josefine Uppling, presschef, Swedbank, 076-114 54 21

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 647 000 företags- och organisationskunder med 220 kontor i Sverige och 134 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 24 oktober 2017 uppgick balansomslutningen till 2 460 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

Taggar:

Citat

Jag är sedan flera år väl insatt i bolagets verksamhet och tycker att det ska bli väldigt roligt att vara mer operativ och realisera de satta strategierna för försäkringsområdet i vår sparaaffär.
Johanna Okasmaa Nilsson, vd Swedbank Försäkring