Många företagare saknar kunskap om sitt ekonomiska skydd

Var fjärde företagare vet inte vad de har för skydd om de skulle bli långvarigt sjuka och åtta av tio saknar inkomstförsäkring vid arbetslöshet. Var fjärde företagare med anställda utan kollektivavtal betalar inte in till någon trygghetsförsäkring alls för sina anställda.

- Som egen företagare är det viktigt att du själv ser över vilka försäkringar som behöver tecknas för en trygg ekonomi för dig själv och för dina eventuella anställda. Många företagare saknar det skydd som behövs och också kunskapen om vad de själva behöver ta ansvar för, säger Fredrik Jutnäs, företagsekonom för Swedbank och sparbankerna.[1]

Egenföretagare behöver, förutom att betala in till en tjänstepension, trygga sin ekonomi ifall något oförutsett skulle hända. Exempel på försäkringar som företagare behöver se över är:

• Sjukförsäkring
    • Olycksfallsförsäkring
    • Livförsäkring och kompanjonsavtal vid delägarskap
    • Sjukvårdsförsäkring
    • Inkomstförsäkring vid arbetslöshet

Många företagare saknar sjukförsäkring
Var tredje företagare skulle inte klara eller är tveksam till om de skulle klara sin ekonomi om de blev långvarigt sjuka och en fjärdedel saknar kunskap om vad de har för skydd om det skulle inträffa. Majoriteten av företagarna tror inte att deras företag kommer fortsätta vara verksamt om de blir långvarigt sjuka.

Av de som tror att de skulle klara sin ekonomi om de blev långvarigt sjuka uppger hälften, dvs. totalt 33 procent av företagarna, att de skulle göra det genom sjukförsäkring. Nästan lika många uppger att de i så fall klarar sig på sparmedel.

- Det är positivt att många företagare har en sjukförsäkring, men var tredje företagare vet inte om de skulle klara sig ekonomiskt om de blev sjuka en längre tid. Mitt råd är att alla företagare tar sig tiden att gå igenom vilka försäkringar som behöver tecknas för att säkerställa ekonomisk trygghet om något skulle hända, fortsätter Fredrik Jutnäs.

Företagare med anställda
Har man anställda i sitt företag så är det inte bara sin egen ekonomiska trygghet man har ansvar för, man behöver även se över sina anställdas villkor. Har företaget slutit kollektivavtal eller motsvarande ingår olika trygghetsförsäkringar. Företagare som saknar kollektivavtal behöver se över vilka försäkringar som bör tecknas för de anställda

Bland företagen med anställda och utan kollektivavtal betalar knappt sex av tio in tjänstepension för sina anställda. Hälften betalar olycksfallsförsäkring, knappt 40 procent betalar sjukvårdsförsäkring och var femte betalar inkomstbortfallsförsäkringar, för till exempel långvarig sjukdom.

- Många företagare tar sitt ansvar som arbetsgivare, men var fjärde företagare med anställda och utan kollektivavtal betalar inte in till någon av försäkringarna ovan för sina anställda. Det är upp till varje företag att välja, men det är viktigt att arbetsgivaren är tydlig med vad som ingår i anställningsavtalet till de anställda, fortsätter Fredrik Jutnäs som avslutar med några tips till företagarna.

Tips och råd till företagare

• Se över dina trygghetslösningar för dig själv och för dina anställda. Ta hjälp av någon som kan.
    • En försäkring bör alltid tecknas när företaget går bra och man är frisk. Väntar man kan det senare visa sig vara svårt att få någon ersättning.
    • Med en inkomstförsäkring vid arbetslöshet kompletterar du som företagare din a-kassa och köper dig ytterligare tid att hitta en ny sysselsättning. En inkomstförsäkring kan du teckna via exempelvis SmåA, som är Sveriges största a-kassa för småföretagare.

Källa: Swedbank

[1] Det visar en undersökning som Swedbank gjorde tillsammans med Kantar Sifo våren 2016, 1 000 företagare deltog i undersökning.

För mer information:
Fredrik Jutnäs, företagsekonom, tfn 070-826 42 26