Meddelande från styrelsen i Swedbank AB

Swedbanks styrelse har vid ett styrelsemöte den 22 februari 2017 beslutat att inte väcka talan mot bankens f.d. vd och f.d. styrelseordförande.

Vid Swedbanks årsstämma den 5 april 2016 beslöts, mot revisorns rekommendation, att neka bankens f.d. vd Michael Wolf och f.d. styrelseordförande Anders Sundström ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2015. Ansvarsfrihet nekades eftersom aktieägare som företrädde minst tio procent av samtliga aktier i banken röstade mot ansvarsfrihet för dessa befattningshavare.

Enligt aktiebolagslagen får en eventuell skadeståndstalan för ett bolags räkning mot en befattningshavare, som inte beviljats ansvarsfrihet, enligt huvudregeln väckas senast ett år från årsstämman, dvs. i bankens fall senast den 5 april 2017. En talan kan i dessa fall väckas av bolaget, företrätt av styrelsen, eller av ägare till minst tio procent av samtliga aktier i bolaget.

Vid bedömning av den information som hittills funnits tillgänglig har Swedbanks styrelse inte funnit att det finns någon grund för banken att väcka en skadeståndstalan mot bankens f.d. vd eller f.d. styrelseordförande avseende räkenskapsåret 2015.

– Styrelsen har fattat beslutet att inte väcka talan mot f.d. vd samt f.d. styrelseordförande, eftersom vi inte har funnit någon grund för en sådan talan. Beslutet är i linje med den rekommendation som bankens externrevisor lämnade på årsstämman för ett år sedan, säger Lars Idermark, styrelseordförande för Swedbank.

För ytterligare information:
Gabriel Francke Rodau, kommunikationschef, Swedbank, tel 070-144 89 66

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 640 000 företags- och organisationskunder med 266 kontor i Sverige och 143 kontor i de baltiska länderna. 2015 hade vi 850 miljoner digitala kontakter med våra kunder. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 31 december 2016 uppgick balansomslutningen till 2 154 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

Taggar: