• Swedbank/

PMI sjönk till 55,5 i april – expansionen i industrin fortsätter men på en lägre växel

• PMI-total sjönk till 55,5 i april från 56,5 i mars. Industrikonjunkturen fortsätter därmed att stärkas även om styrkan dämpas något under inledningen av det andra kvartalet. Enbart delindex för produktion gav ett positivt bidrag under månaden samtidigt som nedgångarna var relativt begränsade i övriga delindex.

• Delindex för produktion steg med 1,0 indexenhet och gav ett positivt bidrag med 0,2 indexenheter till PMI-total. Sysselsättningen gav det största negativa bidraget, -0,6 indexenheter, efter att delindex sjunkit till 48,8 från 51,7 i mars. Delindex för lager steg med 2,0 indexenheter och bidrog med en nedgång till PMI-total motsvarande 0,2 indexenheter.

• Index för företagens produktionsplaner visar att företagen är fortsatt optimistiska avseende den närmaste framtiden då index för planerad produktion steg till 65,5 från 64,3 i mars. Att delindex fortsätter att stiga från redan höga nivåer tyder på att konjunkturbilden inte reviderats ner trots farhågor om en svagare global konjunktur.

• Sjunkande globala råvarupriser bidrog till att pristrycket i producentledet försvagades ytterligare i april. Delindex för rå- och insatsvarupriser sjönk till 44,8, vilket är en nedgång med 3,2 indexenheter under månaden. Det nedåtriktade pristrycket synes främst komma från sjunkande metallpriser.

För ytterligare information: Åke Gustafsson, Swedbank Makroanalys, tfn 070-676 1639

Nästa publicering av Inköpschefsindex: måndagen den 2 juni 2014