PMI sjönk till 57,0 i januari: Trots nedgång; 2018 börjar starkt

• PMI-total sjönk till 57,0 i januari. Det är 3,4 indexenheter lägre än i december, vilket innebär att det nya året inleder med en indexnedgång. Trots nedgången kvarstår indexet på en hög nivå. Delindexet för orderingången ger det största negativa bidraget till PMI-total med 2,3 indexenheter. Ett tre månaders glidande medelvärde för PMI-total sjönk med 0,8 indexenheter jämfört med december.

• Delindexet för produktionen sjönk till 58,9 i januari från 62,3 i december och bidrog därmed negativt till PMI-total om 0,8 indexenheter. Nedgången gav därmed det näst största negativa bidraget till PMI-total.

• Delindex för sysselsättning ökade till 57,3 i januari, vilket är 1,3 indexheter högre än december. Ökningen resulterade i ett positivt bidrag till PMI-total om 0,3 indexenheter. I motsats till sysselsättningen sjönk delindexet för leverantörernas leveranstider med 4,1 indexenheter, vilket lämnade ett negativt bidrag om 0,6 indexenheter till PMI-total.

• Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser noterades till 74,8 i januari, vilket är den högsta nivån sedan februari föregående år.

Inköpschefsindex (PMI - Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30

Nästa publicering av Inköpschefsindex: torsdagen den 1 mars 2018

För mer information: Oscar Andersson, Swedbank Makroanalys, tfn 08- 700 92 85, oscar.andersson@swedbank.se eller Anna Sjöblom, Silf, tfn 073 – 518 70 11, ansj@silf.se

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och 625 000 företags- och organisationskunder med 218 kontor i Sverige och 133 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 6 februari 2018 uppgick balansomslutningen till 2 213 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se