PMI sjönk till 59,3 i oktober men kvarstår på en hög nivå

• PMI-total sjönk till 59,3 i oktober, vilket är en minskning med 4,4 indexenheter jämfört med september som var den näst högsta nivån hittills i år. Delindex för orderingång bidrog mest till nedgången, följt av produktionen. Enskilda månadsutfall ska dock tolkas med försiktighet. Ett tre månaders glidande medelvärde för PMI-total sjönk med 0,4 indexenheter jämfört med september månads medelvärde.

• Delindex för produktionen sjönk med 6,2 indexenheter till 61,7 i oktober och lämnade därmed ett negativt bidrag till inköpschefsindex om 1,6 indexenheter. Delindex för orderingången föll samtidigt med 7,8 indexenheter till 57,5, vilket sänkte PMI-total med 2,3 indexenheter.

• Delindex för sysselsättning föll med 2,2 indexenheter till 58,9 i oktober. Delindexet bidrog därmed negativt med 0,4 indexenheter till PMI-total. Även delindex för leverantörernas leveranstider föll och lämnade ett negativt bidrag om 0,3 indexenheter. Samtidigt sjönk tillväxten för produktionsplanerna, där indexet dock noterades till fortsatt expansiva 67,6.

• Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser noterades till 65,2 i oktober, vilket är den näst högsta nivån på indexet sedan april.

Inköpschefsindex (PMI - Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30

Nästa publicering av Inköpschefsindex: fredagen den 1 december 2017

För mer information: Oscar Andersson, Swedbank Makroanalys, tfn 08- 700 92 85, oscar.andersson@swedbank.se eller Anna Sjöblom, Silf, tfn 073 – 518 70 11, ansj@silf.se

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 647 000 företags- och organisationskunder med 220 kontor i Sverige och 134 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 24 oktober 2017 uppgick balansomslutningen till 2 460 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se