PMI steg till 54,8 i juni – marginell uppgång drivet av förbättrad orderingång

• PMI-total steg till 54,8 i juni från 54,1 i maj. Delindex för orderingång steg med 2,3 indexenheter och förklarar därmed den största delen av månadens uppgång. Enbart delindex för produktion gav ett negativt bidrag under månaden samtidigt som delindex för lager av inköpt material gav ett neutralt bidrag.

• Delindex för sysselsättning steg till 52,8 vilket är den högsta noteringen sedan juli 2011. Sedan januari i fjol visar ett tre månaders glidande medelvärde att omdömet kring sysselsättning förstärkts. Delindex för leverantörernas leveranstider steg till 52,0 och årets fallande trend bröts därmed. Att företagens orderingång och produktion har befunnit sig i tillväxtzonen i över ett år har sannolikt bidragit till en uppgång i båda delindex.

• Delindex för produktionen visar på fortsatt uppgång om än i något långsammare takt än tidigare under året. Att planerad produktion har ett indextal över 60 samtidigt som delindex för orderingång och orderstock stiger tyder på en fortsatt återhämtning i svensk industri.

• Stigande priser på bland annat aluminium och nickel samt en svagare krona bidrog sannolikt till att index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser steg med 1 indexenhet till 49,3 i juni. Delindex, som för fjärde månaden i rad var under 50-strecket, indikerar emellertid ett bestående dämpat pristryck inom industrin.

För ytterligare information: Cathrine Danin, Swedbank Makroanalys, tfn 070-540 68 78

Nästa publicering av Inköpschefsindex: fredagen den 1 augusti 2014