PMI steg till 59,9 i februari: Utvecklingen fortsätter starkt

• PMI-total steg till 59,9 i februari från 57,0 i januari och därmed ökade PMI-total med 2,9 indexenheter. Det höga utfallet visar på en fortsatt stark utveckling i tillverkningsindustrin. Delindex för orderingången bidrog mest till ökningen då det gav 2,0 indexenheter till PMI-total. Ett tre månaders glidande medelvärde för PMI-total sjönk med 1,1 indexenheter jämfört med januari. Enskilda månadsutfall tolkas med försiktighet.

• Delindexet för produktionen steg med 3,6 indexenheter i februari och därmed blev utfallet 62,6. Ökningen bidrog med 0,9 indexenheter till PMI-total och ger därmed det näst högsta bidraget. Trots ökningen sjönk tre månaders glidande medelvärde till 61,3 och det är 0,7 indexenheter lägre än medelvärdet för januari.

• Delindex för sysselsättning noteras till 58,3 i februari som är 1,0 indexenheter högre än januariutfallet. Uppgången resulterade i ett positivt bidrag till PMI-total om 0,2 indexenheter. Utöver sysselsättningen steg också leverantörernas leveranstider med 0,5 indexenheter, vilket gav ett marginellt bidrag om 0,1 indexenheter till PMI-total.

• Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser blev 74,1 i februari, som är 0,8 indexenheter lägre än i januari.

Inköpschefsindex (PMI - Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30

Nästa publicering av Inköpschefsindex: tisdagen den 3 april 2018

För mer information: Oscar Andersson, Swedbank Makroanalys, tfn 08- 700 92 85, oscar.andersson@swedbank.se eller Anna Sjöblom, Silf, tfn 073 – 518 70 11, ansj@silf.se

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och 618 000 företags- och organisationskunder med 191 kontor i Sverige och 125 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 juni 2018 uppgick balansomslutningen till 2 646 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se