PMI–tjänster sjönk till 56,3 i oktober: Avtagande expansion

• Inköpschefsindex för tjänstesektorn (PMI–tjänster) sjönk till 56,3 i oktober från 56,6 i september. Det innebär att nedväxlingen i totalindexet fortsatte för fjärde månaden i rad och noterade en ny lägsta nivå för i år.
  • Delindexen för affärsvolym och leverantörernas leveranstider sjönk i oktober medan sysselsättning och orderingång steg. Indexet för sysselsättningen noterades till 59,6 och visar på en fortsatt utbredd sysselsättningsökning. Orderingången har stabiliserats kring 55-nivån men är det delindex som har sjunkit mest under de senaste tre månaderna (aug-okt) jämfört med perioden maj-juli.
  • Tjänsteföretagens affärsvolymplaner sjönk till 67,4 i oktober efter att ha stigit fyra månader i rad. Det är dock alltjämt en hög indexnivå vilket tyder på fortsatt expansiva planer.
  • Index för leverantörernas insatsvarupriser steg till 62,1 i oktober från 60,5 i september, vilket är den högsta nivån sedan juni i år.

Inköpschefsindex (PMI - Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30.

Nästa publicering av Inköpschefsindex – tjänster: onsdagen den 5 december 2018.

För mer information:
Jörgen Kennemar, Swedbank Public Affairs, tfn 070 – 643 83 29, jorgen.kennemar@swedbank.se
Anna Sjöblom, Silf, tfn 073 – 518 70 11, ansj@silf.se

Taggar:

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 191 kontor i Sverige och 125 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 september 2018 uppgick balansomslutningen till 2 461 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se