PMI–tjänster sjönk till 61,3 i januari: Börjar 2018 på klart stark nivå

• Inköpschefsindex för tjänstesektorn (PMI–tjänster) sjönk till 61,3 i januari från 64,6 i december. Dock kvarstår PMI-tjänster på en klart hög nivå, vilket innebär att konjunkturindikatorn pekar på att 2018 inleds starkt. Delindex för nya order hade, tillsammans med delindex för affärsvolymen, störst negativ påverkan på PMI-tjänster, där förstnämnda bidrog negativt med 1,0 indexenhet medan affärsvolymen bidrog negativt med 0,9 till PMI-tjänster.

• Affärsvolymens delindex sjönk med 3,7 indexenheter till 63,9 i januari. Index för planerad affärsvolym steg samtidigt till 74,3 i januari från 67,4 i december.

• Delindex för orderingång noterades till 61,8 i januari, vilket är 2,8 indexenheter lägre än decemberutfallet. Index för orderstockarna steg med 6,6 indexenheter till 62,6 i januari vilket är den högsta noteringen sedan slutet av 2010.

• Index för leverantörernas insatsvarupriser sjönk till 56,9 i januari från 60,2 i december.

Inköpschefsindex (PMI - Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30.

Nästa publicering av Inköpschefsindex – tjänster: måndagen den 5 mars 2018

För mer information: Oscar Andersson, Swedbank Makro, tfn 08 – 700 92 85, oscar.andersson@swedbank.se eller Anna Sjöblom, Silf, tfn 073 – 518 70 11, ansj@silf.se

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och 622 000 företags- och organisationskunder med 205 kontor i Sverige och 129 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 31 mars 2018 uppgick balansomslutningen till 2 469 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se