PMI–tjänster steg till 61,8 i november: kvar på höga nivåer

• Inköpschefsindex för tjänstesektorn (PMI–tjänster) steg till 61,8 i november, vilket är 0,4 indexenheter högre än i oktober. Delindexet för orderingång bidrog med 1,3 indexenheter till uppgången i PMI-tjänster medan övriga delindex gav negativa bidrag. PMI-tjänster. Störst negativt bidrag svarade leverantörernas leveranstider för med -0,4 indexenheter.

• Affärsvolymens delindex sjönk med 0,7 indexenheter till 63,5 i november, vilket gav ett negativt bidrag om 0,2 indexenheter till PMI-tjänster. Index för planerad affärsvolym gick däremot upp till 68,5 i november från 65,5 i oktober.

• Delindex för orderingång noterades till 64,2 i november från 60,3 i oktober, en uppgång med 3,9 indexenheter, vilket lämnade ett bidrag till PMI-tjänster om 1,3 indexenheter. Indexet för orderstockarna steg från 57,3 till 60,1 i november.

• Index för leverantörernas insatsvarupriser sjönk till 58,7 i november från 60,6 i november. Ett tre månaders glidande medelvärde signalerar att prisökningstakten för insatsvarorna fortsätter på en stabil trend.

Inköpschefsindex (PMI - Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30.

Nästa publicering av Inköpschefsindex – tjänster: torsdag den 4 januari 2018

För mer information: Oscar Andersson, Swedbank Makro, tfn 08 – 700 92 85, oscar.andersson@swedbank.se  Anna Sjöblom, Silf, tfn 073 – 518 70 11, ansj@silf.se

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 647 000 företags- och organisationskunder med 220 kontor i Sverige och 134 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 24 oktober 2017 uppgick balansomslutningen till 2 460 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se