Ragnar Gustavii ny chef för vd-staben på Swedbank

Ragnar Gustavii har utsetts till ny chef för vd-staben på Swedbank samt medlem av Swedbanks koncernledning. Han kommer närmast från konsultbolaget EY där han ingår i den nordiska ledningsgruppen. Nuvarande chef för vd-staben, Mikael Björknert, har utsetts till chef för den nybildade enheten Group Strategy.

Vd-staben inkluderar enheter såsom HR, juridik, infrastruktur, kommunikation, hållbarhet samt varumärke och marknad.

- Jag är väldigt glad över att kunna välkomna Ragnar Gustavii till Swedbank och koncernledningen. Ragnar Gustavii har en gedigen erfarenhet av att arbeta med företag inom stark förändring och jag värdesätter hans strategiska och exekutiva förmåga väldigt högt, säger Birgitte Bonnesen, vd och koncernchef, Swedbank.

Ragnar Gustavii har en bakgrund som Sverigechef för EY och är medlem av den nordiska ledningsgruppen med ansvar för försäljning och affärsutveckling.

- Jag ser fram emot att ta mig an min nya roll på Swedbank. Banken befinner sig mitt i en mycket spännande förändringsresa. Jag har stor respekt för bankens ursprung, värderingar och digitala avtryck som jag tror är viktiga framgångsfaktorer i den nu pågående förändringen, säger Ragnar Gustavii, tillträdande chef, vd-staben på Swedbank.

Den nuvarande chefen för vd-staben, Mikael Björknert, kommer att kvarstå i koncernledningen i sin nya roll som chef för koncernstrategienheten.

Ragnar Gustavii och Mikael Björknert kommer att tillträda sina nya roller senast den 1 februari 2018.

För ytterligare information:
Josefine Uppling, Presschef, Swedbank, tel +46 (0)76 114 54 21

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 647 000 företags- och organisationskunder med 225 kontor i Sverige och 136kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 19 juli 2017 uppgick balansomslutningen till 2 426 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

Taggar: