Swedbank anordnar acceleratorprogram för fintechs

Under 2018 anordnar Swedbank “Wise Guys Fintech hosted by Swedbank” - ett acceleratorprogram för fintech-bolag tillsammans med investmentbolaget Startup Wise Guys. Programmet kommer att äga rum på Swedbanks lettiska huvudkontor i Riga. Tio internationella startup-bolag får under sex månader möjlighet att växla upp sin verksamhet med hjälp av experter från Swedbank och Startup Wise Guys.

Programmet startar under våren 2018 och öppnar för ansökningar i slutet av 2017.

-Med hjälp av acceleratorprogrammet tar vi nästa steg i att utveckla vårt ekosystem för tredjepartssamarbeten, det blir spännande att jobba ihop på vårt lettiska huvudkontor i Riga. Vi får förhoppningsvis nya idéer och partners som delar vår passion för att skapa ökat kundvärde, och startup-bolagen får möjlighet att växla upp snabbare. Utöver det får de möjlighet att nå våra 7 miljoner kunder via vår Open Banking-plattform, säger Emma Heimonen, chef för digital innovation i Swedbank.

- Vi har drivit acceleratorprogram i regionen i sex år, och de baltiska länderna erbjuder verkligen en bra miljö för startup-bolag. Vi har sett stora fördelar med de nära samarbeten som uppstått mellan startup-bolag och de företag som medverkat i våra tidigare program. Nu ser vi fram emot att få jobba med Swedbank, säger Cristobal Alonso, vd på Startup Wise Guys

Om Startup Wise Guys
Startup Wise Guys grundades 2012 och är ett investmentbolag grundat av privata estländska investerare tillsammans med SmartCup. Kärnverksamheten hos Startup Wise Guys är att investera i teknikföretag i ett tidigt skede. För att öka investeringspotentialen anordnar de även acceleratorprogrammet Startup Wise Guys. De har hittills anordnat 9 program och över 80 företag har medverkat.

www.startupwiseguys.com

För mer information:
Emma Heimonen, chef digital innovation, Swedbank, +46 73 091 22 30
Josefine Uppling, presschef, Swedbank, +46 76 114 54 21

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 647 000 företags- och organisationskunder med 220 kontor i Sverige och 134 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 24 oktober 2017 uppgick balansomslutningen till 2 460 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

Taggar: