Swedbank Economic Outlook - pressinbjudan tisdagen den 24 april kl 10.00

Osäkerheten kring den globala konjunkturen och skuldkrisen i västvärlden består. Samtidigt har den svenska ekonomin bromsat in kraftigt. I vår nya konjunktur-bedömning gör vi djupdykningar i både de globala och de svenska ekonomiska utmaningarna, och diskuterar bland annat följande frågeställningar:

• Hur hanterar eurozonen den ökade oron för att stora ekonomier som Spanien och Italien ska behöva räddningspaket? Och hur långt har krisländerna kommit i sin anpassning – äventyras reformarbetet av en allt djupare recession?

• Har USA och Japan råd att vänta med att ta uti med sina skuldkriser? Menar Kina allvar med omställningen till lägre tillväxt och minskade obalanser? Hur klarar världsekonomin av det höga oljepriset?

• Är Sverige inne i en ny recession och blir nedgången långvarig? Finns förutsättningarna för den högkonjunktur regeringen räknar med kommer att inledas nästa år?

• Hur väl ligger den ekonomiska politiken i linje med tillväxtförutsättningar och utmaningar?

Välkommen!

Ekonomiska sekretariatet

Cecilia Hermansson
    Magnus Alvesson