• Swedbank/

Swedbank Economic Outlook: Hushållen väl rustade för högre räntor – om höjning sker gradvis och långsamt

Den globala tillväxten fortsätter att stärkas och det finns fortfarande utrymme för flera år av god ekonomisk tillväxt innan konjunkturen toppar. Det visar Swedbanks konjunkturrapport Economic Outlook. Ekonomin går bra även i Sverige, men åtgärder i form av räntehöjningar behövs för att minska risken för överhettning. En fördjupad analys i rapporten visar att hushållen är väl rustade för höjda räntor – om det sker gradvis och i långsam takt.

I augusti 2007 inleddes den djupaste globala finanskrisen sedan 1930-talet. Idag, tio år senare, har de värsta ekonomiska effekterna klingat av. Den globala tillväxten fortsätter att stärkas, och det finns fortfarande utrymme för flera år av god ekonomisk tillväxt innan konjunkturen toppar, framför allt i Europa. Men de politiska sviterna från finanskrisen kvarstår. Osäkerheten i den amerikanska politiken, geopolitiska spänningar och ökande populism är faktorer som riskerar att påverka den fortsatta ekonomiska utvecklingen.

-Hittills har ekonomin stått emot politiska händelser väl och det finns anledning att vara försiktigt optimistisk om att det kommer att fortsätta så, säger Anna Breman, chefekonom på Swedbank.

Försiktig och gradvis normalisering av penningpolitiken
Trots god tillväxt och lägre arbetslöshet är inflationen fortsatt relativt dämpad, både i USA och Europa. Den långsamma uppgången i inflationen gör att Swedbanks makroanalytiker väntar sig en försiktig och gradvis normalisering av penningpolitiken. I USA bedöms Fed fortsätta med försiktiga höjningar medan ECB trappar ned tillgångsköpen under 2018. Först 2019 bedömer man att styrräntan i euroområdet höjs.

Svenska hushåll rustade för räntehöjningar
I Sverige går ekonomin fortsatt bra, med god tillväxt, stark arbetsmarknad och en inflation som ligger på målet. Men en lång period av extremt låga räntor och ökande bostadspriser gör att det finns risk för överhettning. En räntehöjning skulle bidra till en stabilisering av bostadspriserna och konjunkturen.

-En successiv höjning av reporäntan skulle minska risken för överhettning i ekonomin. Vår analys visar att hushållen är väl rustade för höjda räntor – men det är viktigt att Riksbanken agerar i tid. För sena och för aggressiva höjningar kan leda till prisfall på bostäder, vilket skulle slå mot hushållens konsumtion och dämpa tillväxttakten, säger Anna Breman, chefekonom på Swedbank.

För ytterligare information:
Anna Breman, Chefekonom, Swedbank, tel +46 (0)70 314 95 87
Josefine Uppling, Presschef, Swedbank, tel +46 (0)76 114 54 21

Läs hela Swedbank Economic Outlook här   www.swedbank.se/seo

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 647 000 företags- och organisationskunder med 225 kontor i Sverige och 136kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 19 juli 2017 uppgick balansomslutningen till 2 426 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

Hittills har ekonomin stått emot politiska händelser väl och det finns anledning att vara försiktigt optimistisk om att det kommer att fortsätta så.
Anna Breman, chefekonom Swedbank