Swedbank emitterar primärkapitaltillskott

Swedbank emitterar primärkapitaltillskott (AT1) för att optimera kapitalstrukturen. Emissionen avser 500 miljoner US-dollar till en kupongränta på 6.00 procent och teckningskurs 100 procent.

Lånet är evigt, med möjlighet till inlösen efter 5 år. Emissionen sker i form av skuldinstrument som genomgår obligatorisk konvertering till stamaktier om bankens kapitalbas minskar till en viss nivå.

Emissionen tecknas av och tilldelas de arrangerande banker som varit Swedbanks rådgivare. Likviddag är den 16 december 2016. Instrumenten kommer att noteras på the Global Exchange Market som regleras av Irish Stock Exchange.

För ytterligare information:
Gregori Karamouzis, chef Investor Relations, Swedbank, tel: +46 72 740 63 38, gregori.karamouzis@swedbank.com

Swedbank AB (publ) ska offentliggöra denna information enligt Marknadsmissbruksförordningen (EU) nr 596/2014, lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och Nasdaq Stockholms regelverk för emittenter. Informationen lämnades för offentliggörande den 9 december 2016, kl 17:30

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 640 000 företags- och organisationskunder med 266 kontor i Sverige och 143 kontor i de baltiska länderna. 2015 hade vi 850 miljoner digitala kontakter med våra kunder. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 september 2016 uppgick balansomslutningen till 2 394 miljarder kronor.
Läs mer på www.swedbank.se