Swedbank Robur utsedd till Årets fondbolag av Fondmarknaden.se

Swedbank Robur har fått ta emot priset som Årets Fondbolag 2018. Dessutom utsågs Swedbank Robur Amerikafond till Årets Nordamerikafond.

Fondmarknaden.se, en fondhandelsplats som erbjuder sparande i alla marknadens fonder, utser varje år vinnare i tio olika kategorier. I år gick två av priserna till Swedbank Robur; Årets Fondbolag 2018 och Årets Nordamerikafond.

- Jag är oerhört glad och stolt över mina medarbetare som har gjort detta möjligt. De förtjänar verkligen dessa utmärkelser. Utmärkelsen Årets Fondbolag 2018 är ytterligare ett fint kvitto på att vi fortsätter att leverera bra och hållbar förvaltning till våra kunder, säger Liza Jonson, vd Swedbank Robur.

Swedbank Robur Amerikafond investerar i bolag med strukturell tillväxt, hög kvalitet och hållbara affärsmodeller, vilket visat sig vara en bra strategi.

- Det är väldigt glädjande att Amerikafondens process och förvaltningsresultat uppmärksammas, och inte minst för det arbete som vi alla på Swedbank Robur lägger ned på att integrera hållbarhet i förvaltningen. 2018 var ett tufft år, så jag är väldigt nöjd med att vi har lyckats skapa en bra avkastning för fondens andelsägare, säger Rikard Forssmed, förvaltare av Swedbank Robur Amerikafond.

Läs mer här: Fondmarknadens pressmeddelande

För ytterligare information:
Rikard Forssmed, förvaltare Swedbank Robur Amerikafond, Swedbank Robur, tel: +46 70 668 04 12
Carina Sesser Nylund, presskontakt Swedbank, tel: +46 72 230 52 64

Swedbank Robur är helägt av Swedbank och verksamt på Swedbanks fyra hemmamarknader. Swedbank Robur bildades 1967 och erbjuder drygt 80 fonder, institutionell och diskretionär kapitalförvaltning och förvaltning av pensionskapital. Totalt antal kunder är ca 3 miljoner i Sverige och ca 1 miljon i de baltiska länderna. Swedbank Robur är den näst största ägaren på Stockholmsbörsen. Det förvaltade kapitalet uppgår till ca 1 300 miljarder SEK, varav ca 800 miljarder SEK i fonder. Swedbank Roburs målsättning är att var den främsta aktören när det kommer till både avkastning och hållbarhet.

Jag är oerhört glad och stolt över mina medarbetare som har gjort detta möjligt. De förtjänar verkligen dessa utmärkelser. Utmärkelsen Årets Fondbolag 2018 är ytterligare ett fint kvitto på att vi fortsätter att leverera bra och hållbar förvaltning till våra kunder.
Liza Jonson, vd Swedbank Robur
Det är väldigt glädjande att Amerikafondens process och förvaltningsresultat uppmärksammas, och inte minst för det arbete som vi alla på Swedbank Robur lägger ned på att integrera hållbarhet i förvaltningen. 2018 var ett tufft år, så jag är väldigt nöjd med att vi har lyckats skapa en bra avkastning för fondens andelsägare.
Rikard Forssmed, förvaltare Swedbank Robur Amerikafond