• Swedbank/

Swedbank utser ny Global Head of Macro Research, Head of Client Coverage och Senior Advisor till Large Corporates and Institutions

Anna Breman, chefekonom, har utsetts till ny Head of Global Research. Peter Ström, tidigare tillförordnad chef för Client Coverage, har utsetts till ny chef för Client Coverage. Olof Manner har utsetts till Senior Advisor, en ny roll inom Large Corporates and Institutions (LC&I). Alla tre kommer att ingå i LC&I:s  ledningsgrupp.

Swedbank är en av marknadens ledande leverantörer av finansiella tjänster till stora företag och institutioner i Norden och Baltikum. Peter Ström och Olof Manner har haft stor del i LC&I:s framgångar. Kombinationen av Peters djupa kunskaper om branscherna som Swedbank verkar i och Olofs omfattande kontaktnät i Norden och Baltikum ger LC&I en stark grund för fortsatt tillväxt. Anna Breman, med sin tunga akademiska profil och mångåriga praktiska erfarenhet av makroanalys och prognoser, kommer att ta Swedbanks researcharbete ytterligare framåt. Fortsatt fokus är att förmedla analyser och prognoser som gör att kunderna kan fatta välinformerade beslut. Anna kommer, parallellt med sin nya roll, även att fortsätta som chefekonom i Swedbank.

-Med dessa nyckelpersoner på plats är vi redo att ta arbetet inom LC&I till nästa nivå. Vi har en fantastisk organisation med mer än 1 250 anställda, som servar våra kunder i Norden och Baltikum. LC&I har satt ambitiösa mål för kommande år, och redan nu har vi nått ett flertal viktiga milstolpar. Våra kunder har rankat oss som nummer ett i Prospera-undersökningen för Trade Finance i Sverige och nyligen rankades vi etta i Prospera-undersökningen för fastigheter i Sverige, det sistnämnda för andra året i rad. Vi är marknadsledande inom DCM och vi går vidare med vårt hållbarhetsarbete, där vi bland annat fick en topprankning från Bloomberg för våra gröna obligationer tidigare i år. Vi har riktigt bra förutsättningar i vårt fortsatta arbete med att bygga långsiktiga kundrelationer, öka kundvärdet och öka kundnöjdheten, säger Ola Laurin, Head of LC&I.

Samtliga förändringar kommer att träda i kraft senast den 1 februari 2019.

För ytterligare information:
Ola Laurin, Head of LC&I, Swedbank: +46 70 529 14 70
Josefine Uppling, presschef, Swedbank: +46 76 114 54 21

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 191 kontor i Sverige och 125 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 september 2018 uppgick balansomslutningen till 2 461 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

Ola Laurin, Head of LC&I, Swedbank