Swedbanks årsstämma 2017

Vid Swedbanks årsstämma idag beslutades att antalet styrelseledamöter skulle vara nio, och valdes Mats Granryd, Bo Johansson, Annika Poutiainen och Magnus Uggla och omvaldes Lars Idermark, Ulrika Francke, Siv Svensson, Bodil Eriksson och Peter Norman. Lars Idermark utsågs av stämman till styrelseordförande.

Vid styrelsens konstituerande sammanträde omedelbart efter stämman utsågs Ulrika Francke till vice ordförande. Vid nämnda sammanträde beslutades också att risk- och kapitalutskottet består av Magnus Uggla, ordförande, Lars Idermark, Ulrika Francke, Peter Norman och Bo Johansson; att revisionsutskottet består av Siv Svensson, ordförande, Ulrika Francke, Mats Granryd, Peter Norman och Annika Poutiainen; samt att ersättningsutskottet består av Lars Idermark, ordförande, Ulrika Francke och Bodil Eriksson.

Arvoden
Vid stämman beslutades följande arvoden:

• styrelsens ordförande till 2 460 000 kr (2 430 000 kr),
  • styrelsens vice ordförande till 825 000 kr (815 000 kr),
  • övriga styrelseledamöter till 550 000 kr (525 000 kr),
  • ordförande i styrelsens revisionsutskott till 350 000 kr (290 000 kr),
  • övriga ledamöter i styrelsens revisionsutskott till 225 000 kr (215 000 kr),
  • ordförande i styrelsens risk- och kapitalutskott till 400 000 kr (290 000 kr),
  • övriga ledamöter i styrelsens risk- och kapitalutskott till 225 000 kr (215 000 kr), samt
  • ordförande och ledamöter i styrelsens ersättningsutskott till 100 000 kr (100 000 kr).

Arvode till revisor ska utgå enligt godkänd räkning.

Resultaträkning och balansräkning samt utdelning
På stämman fastställdes resultaträkning och balansräkning samt koncernresultaträkning och koncernbalansräkning för räkenskapsåret 2016.

På stämman beslutades att utdelning för räkenskapsåret 2016 ska ske till aktieägarna med 13,20 kr per aktie. Som avstämningsdag för utdelning fastställdes den 3 april 2017. Med denna avstämningsdag beräknas utdelning komma att utbetalas genom Euroclears försorg den 6 april 2017.

Övriga beslut
Vid stämman beslutades även följande:

• Ansvarsfrihet beviljades för samtliga styrelseledamöter som tjänstgjort under 2016 eller del därav, inklusive styrelseordföranden och verkställande direktören. Även förre styrelseordföranden och förre verkställande direktöreren beviljades ansvarsfrihet för de tidsperioder under 2016 som de tjänstgjort.
  • Beslut om principer för utseende av valberedning.
  • Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om förvärv av egna aktier utöver förvärv enligt lagen om värdepappersmarknaden.
  • Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om emission av konvertibler.
  • Prestations- och aktiebaserade ersättningsprogram för år 2017 för Swedbank-koncernen, dels ett generellt program för 2017 dels ett individuellt program för 2017 och beslut om överlåtelse av egna aktier m m med anledning av 2017 års program samt av tidigare stämmor beslutade program.
  • Beslut om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.
  • Beslut om förvärv av egna aktier enligt lagen om värdepappersmarknaden.

Lars Idermarks och Birgitte Bonnesens anföranden vid dagens årsstämma finns tillgängliga på Swedbanks webbplats, www.swedbank.se/ir.

För ytterligare information:
Gabriel Francke Rodau, koncernkommunikationschef, tfn 08-585 921 07
Gregori Karamouzis, Chef Investor Relations, tfn 0727-40 63 38

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 640 000 företags- och organisationskunder med 266 kontor i Sverige och 143 kontor i de baltiska länderna. 2015 hade vi 850 miljoner digitala kontakter med våra kunder. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 31 december 2016 uppgick balansomslutningen till 2 154 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se