Swedbanks delårsrapport första kvartalet 2018

Swedbanks vd och koncernchef kommenterar: "Vår starka finansiella ställning ger oss de förutsättningar vi behöver för att leverera på våra ambitiösa planer de närmaste två åren.”

Första kvartalet 2018 jämfört med fjärde kvartalet 2017

• Ökade utlåningsvolymer gav stöd åt räntenettot
  • Lägre bidrag från kapitalförvaltning och kort tyngde provisionsnettot
  • Nettoresultat finansiella poster gynnat av högre efterfrågan på räntesäkringsprodukter
  • Kostnadsutveckling i linje med förväntan
  • God kreditkvalitet
  • Stärkt kapitalisering

1) Första kvartalet 2018 speglar införandet av IFRS 9 Finansiella instrument och tidigare perioder har inte räknats om. Se not 1 för mer information.
2) 2017 års resultat har räknats om på grund av ändrad presentation av provisionsintäkter. Se not 1 för mer information.
3)Intäkt från försäljning av Hemnet av engångskaraktär på 680 mkr under första kvartalet 2017.
4)Övriga intäkter i tabellen ovan inkluderar raderna Försäkringsnetto, Andel av intresseföretags resultat och Övriga intäkter från koncernens resultaträkning.

För mer information:
Gregori Karamouzis, Chef Investor Relations, telefon +46 (0)72 740 63 38
Josefine Uppling, Presschef, telefon + 46 (0)76 114 54 21

Detta meddelande gäller offentliggörande av insiderinformation
Swedbank AB (publ) ska offentliggöra denna information enligt Marknadsmissbruksförordningen (EU) nr 596/2014, lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden, lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument och Nasdaq Stockholms regelverk för emittenter. Informationen lämnades för offentliggörande den 24 april 2018, kl. 7.00.

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 625 000 företags- och organisationskunder med 218 kontor i Sverige och 133 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 6 februari 2018 uppgick balansomslutningen till 2 213 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

Taggar: