Swedbanks förvärv av PayEx godkänt efter myndighetsprövning

Swedbanks förvärv av betaltjänstföretaget PayEx har efter sedvanlig myndighetsprövning godkänts av konkurrensmyndigheterna i Sverige och Norge samt av Finansinspektionen i Sverige. Godkännandet innebär att Swedbank nu formellt tillträtt bolaget, och att PayEx därmed är ett helägt dotterbolag till Swedbank.

Betallösningsmarknaden har genomgått stora förändringar de senaste åren genom kraftigt ökande on-line köp och genom utvecklingen inom fakturalösningar och administrativa tjänster. Payment Service Providers (PSP), såsom PayEx, har etablerats i syfte att förbättra kundens köpupplevelse. I och med förvärvet skapas goda förutsättningar för Swedbank att fortsätta satsa på betalområdet genom att utveckla långsiktiga och attraktiva betaltjänster till handeln och dess kunder.

PayEx ska drivas vidare som ett helägt dotterbolag till Swedbank, med huvudkontor i Visby, och fortsätta att agera i en öppen marknad med existerande och nya kunder. Bolagets finansiella resultat konsolideras in i Swedbank AB per den 15 augusti 2017. Under 2016 hade PayEx totala rörelseintäkter på 541 mkr, totala rörelsekostnader på 460 mkr och ett resultat före skatt på 78 mkr. Vid utgången av 2016 uppgick PayEx totala riskvägda exponeringsbelopp till 1,7 mdkr. Förvärvet kommer att medföra en mindre negativ påverkan på Swedbankkoncernens kärnprimärkapitalkvot på ca 40bps.

För ytterligare information:
Josefine Uppling, presschef, Swedbank, +46 761 14 54 21
Gregori Karamouzis, chef Investor Relations, Swedbank, +46 727 40 63 38

Information om PayEx
PayEx grundades 1972 av Max Hansson som ägt bolaget sedan dess. Bolaget har fler än 10 000 kunder och omkring 500 medarbetare i Sverige, Norge, Danmark och Finland. De processar årligen mer än 250 mdkr för sina kunders räkning på sina hemmamarknader. PayEx har AAA-rating och är ett kreditmarknadsbolag godkänt av svenska Finansinspektionen.

Detta meddelande gäller offentliggörande av insiderinformation
Swedbank AB (publ) ska offentliggöra denna information enligt Marknadsmissbruksförordningen (EU) nr 596/2014, lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden, lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument och Nasdaq Stockholms regelverk för emittenter. Informationen lämnades för offentliggörande den 16 augusti 2017, kl. 08:00.

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 647 000 företags- och organisationskunder med 225 kontor i Sverige och 136kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 19 juli 2017 uppgick balansomslutningen till 2 426 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se