• Swedbank/

Tech-, kultur- och innovationsprofiler tar plats i juryn för entreprenörstävlingen Swedbank rivstart

Swedbank rivstart har varit igång i två veckor och det har redan kommit in cirka 200 bidrag. Tävlingen avgörs 7 februari 2019 då tio finalister ”live-pitchar” inför en jury med bland annat Ishtar Touailat, innovationschef på Tieto, Elena Malakhatka, doktorand och forskare på KTH, Ahmed Abdirahman, grundare av Järvaveckan och Pelle Almqvist, sångare i The Hives.

Jurymedlemmarna representerar på olika sätt de områden som utmärker Swedbank rivstart: innovation, entreprenörskap, hållbarhet, samhällsengagemang, miljö, tech och självklart grunden till idén: företagande.

Följande personer ingår i juryn:

• Birgitte Bonnesen, VD Swedbank (juryns ordförande)
  • Ahmed Abdirahman, grundare av The Global Village och Järvaveckan
  • Andra Farhad, VD Börshajen och aktieentreprenör
  • Elena Malakhatka, doktorand på KTH och grundare av VR_Sci Fest
  • Helena Samsioe, VD och grundare av Globhe Drone, vinnare av Swedbank rivstart 2017
  • Ishtar Touailat, serieentreprenör och innovationschef på Tieto
  • Karin Bodin, koncern-VD Polarbrödsgruppen
  • Pelle Almqvist, sångare i The Hives
  • Pär Svärdson, grundare av Apotea och Adlibris

-Vi är väldigt glada och tacksamma över att de här personerna tar sig tid att medverka i vår jury. Tillsammans har vi olika viktiga perspektiv på både företagande och på vad som kan bidra till nya lösningar på våra samhällsutmaningar. Syftet med Swedbank rivstart är att hitta och uppmuntra entreprenörer som både har företag med stor affärspotential och som gör gott i samhället, den här juryn är helt rätt för att hjälpa oss med det, säger Birgitte Bonnesen, vd och koncernchef Swedbank och ordförande i juryn för Swedbank rivstart.

När tävlingen är avslutad kommer tio finalister väljas ut bland de inkomna bidragen. Finalisterna kommer få ”live-pitcha” sina idéer inför juryn 7 februari 2019. Alla finalisterna får ett skräddarsytt upplägg för att utveckla sina affärsidéer. Utöver det får var och en en summa på upp till 500 000 kronor i prispengar.

Om Swedbank rivstart
Swedbank vill göra mer för företagare och entreprenörer, inte minst för dem som kan skapa en positiv förändring, i stort som smått. Därför ordnas entreprenörstävlingen Swedbank rivstart för andra året i rad. Tävlingen är öppen för alla som har en stark företagsidé och en vilja att göra samhället vi bor i och världen lite bättre.

Man kan tävla fram till 1 december 2018, via www.swedbank.se/rivstart. Finalen hålls på Swedbanks huvudkontor torsdag 7 februari 2019.

För mer information:
Josefine Uppling, presschef, tfn 076 114 54 21
Johan Eriksson, externkommunikationschef, tfn 070 285 02 97

Juryn Swedbank rivstart

Birgitte Bonnesen, VD Swedbank (juryns ordförande)
Birgitte Bonnesen är född och uppvuxen i en småföretagarfamilj, och Swedbank har idag förmånen att ha hälften av alla Sveriges företag som kunder. Birgitte vet – både på ett personligt och på ett affärsmässigt plan – villkoren för att driva företag.

Ahmed Abdirahman, grundare av The Global Village och Järvaveckan
Ahmed Abdirahman arbetar även som näringspolitisk expert med integrationsfrågor på Stockholms handelskammare och har tidigare arbetat för Interpeace, en internationell fredsbyggande organisation. Han utsågs 2018 till Framtida Ledare av Chef, Årets Samhällsbyggare av Veckans Affärer och var Göran Tunhammar-pristagare samt utsågs bland annat till Årets Opinionsbildare av Dagens Opinion under 2017.

Andra Farhad, VD Börshajen, aktie-entreprenör
Andra Farhad började handla med aktier när hon var 16 år och med sin plattform Börshajen erbjuder hon nu andra människor gratiskurser om investeringar och aktieaffärer. Organisationen Företagarna rankar henne som en av landets mest lovande unga företagare och hon är med på Veckans Affärers lista över Supertalanger.

Elena Malakhatka, doktorand på KTH och grundare av VR_Sci Fest
Elena Malakhatka bedriver sin forskning i KTH Live-in-Lab, en innovationsplattform för forskning och utveckling med fokus på lösningar för byggnader och Cleantech. Inom ramen för hennes forskning undersöker Elena även VR/AR-applikationer för byggnadsmiljöer.

Helena Samsioe, VD och grundare av Globhe Drones, vinnare av Swedbank rivstart 2017
Helena Samsioe grundade 2015 Globhe Drones, ett drönartjänsteföretag som flyger mediciner till otillgängliga områden i södra Afrika och samlar in information med hjälp av drönare efter natur-katastrofer. Rankad som Europe's Top 50 Women in Tech av Forbes. Även rankad som topp 100 bland unga företagsledare i Sverige, vunnit Di Digitals ”Female founder of the Year” och omnämnts som ”Drone Queen” av BBC.

Ishtar Touailat, serieentreprenör och innovationschef på Tieto
Ishtar Touailat har bl.a. grundat Startup Bootcamp, Women in Business Accelerate och nu senast Futuristas. Futuristas är ett techprogram med fokus på framtida teknologier för kvinnor. Hon har utsetts till Supertalang, en av näringslivets mäktigaste kvinnor och Framtidens kvinnliga ledare.

Karin Bodin, koncern-VD Polarbrödsgruppen
Karin Bodin är tillsammans med sin syster Anna Borgeryd huvudägare och femte generationens familjeföretagare. Karin har de senaste åren bl.a. tilldelats Pontus Schultz pris för ett mänskligare näringsliv och IWEC, ett internationellt entreprenörskapspris för kvinnor samt fått utmärkelsen Hållbart ledarskap av Näringslivets miljöchefer.

Pelle Almqvist, sångare i The Hives
Pelle Almqvist har släppt sex album med garagerockbandet The Hives. Bandet har vunnit sex Grammis och utsetts till både Årets grupp på P3 Guld och Årets företagare i Fagersta. Pelle Almqvist har även varit värd för Musikhjälpen, P3 Guld och för Sommar i P1.

Pär Svärdson, grundare av Apotea och Adlibris
Pär Svärdson grundade 1997 Adlibris och 2012 startade han Apotea som är Sveriges första renodlade nätapotek. Han blev i våras utsedd till Årets företagare av tidningen Dagens industri och vann SvD Affärsbragd 2017.

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och 618 000 företags- och organisationskunder med 191 kontor i Sverige och 125 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 juni 2018 uppgick balansomslutningen till 2 646 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

Taggar:

Citat

Syftet med Swedbank rivstart är att hitta och uppmuntra entreprenörer som både har företag med stor affärspotential och som gör gott i samhället, den här juryn är helt rätt för att hjälpa oss med det.
Birgitte Bonnesen, vd och koncernchef Swedbank samt ordförande i juryn för Swedbank rivstart