Tio vinnare utsedda i Swedbanks entreprenörstävling rivstart

Tio affärsidéer med potential att bidra till ett bättre samhälle har utsetts i Swedbanks tävling rivstart. Vinnarna får 250 000 kronor vardera och ett varsitt skräddarsytt upplägg för att förverkliga sina företagsidéer. Sammanlagt skickades hela 4 321 företagsidéer in till tävlingen.

Swedbank rivstart är en entreprenörstävling som belönar företagsidéer som både har en stark affärspotential och bidrar till ett bättre samhälle. Nu har tio vinnare korats av en namnkunnig jury, bestående av bland andra Jan Eliasson, diplomat, tidigare utrikesminister och vice generalsekreterare FN, Johan Rockström, professor vid Stockholms universitet och chef för Stockholm Resiliance Centre och Sara Wimmercranz, entreprenör och riskkapitalist. Juryn har letts av Swedbanks vd Birgitte Bonnesen.

Affärsidéer som löser samhällsutmaningarna
Vattenrening, minskat sopsvinn och övervunna språkbarriärer är några exempel på hur vinnarna ska bidra till att lösa samhällsutmaningar.

-Entreprenörer är problemlösare, bidrar med kreativitet och driver på utvecklingen framåt. Den kombinationen är viktig om vi ska lyckas lösa de utmaningar som samhället står inför när förändringstakten är högre än någonsin, säger Birgitte Bonnesen.

Tusentals tävlingsbidrag vittnar om stort intresse för entreprenörskap
Tävlingen har varit öppen för den som vill ta det allra första steget för att förverkliga en idé, såväl som för den som är redo att ta en redan befintlig affärsidé till nästa nivå. Under loppet av tre sommarmånader strömmade hela 4 321 anmälningar in till tävlingen. Åldern på de som skickat in sina affärsidéer till tävlingen spänner från 9 till 91 år. Intresset har varit särskilt stort bland unga. 80- och 90-talisterna är den allra största gruppen som skickat in bidrag till tävlingen.

För ytterligare information:
Johan Eriksson, chef externkommunikation, Swedbank, tel. 070-285 02 97
Josefine Uppling, presschef, Swedbank, tel. 076-114 54 21

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 647 000 företags- och organisationskunder med 225 kontor i Sverige och 136kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 19 juli 2017 uppgick balansomslutningen till 2 426 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

Entreprenörer är problemlösare, bidrar med kreativitet och driver på utvecklingen framåt. Den kombinationen är viktig om vi ska lyckas lösa de utmaningar som samhället står inför när förändringstakten är högre än någonsin.
Birgitte Bonnesen, vd Swedbank