Välkommen till presentation av Swedbank Economic Outlook

Det nya året har rivstartat med börs- och valutafall i Kina, ytterligare oljeprisfall och växande politiska spänningar. Tillväxtekonomierna pressas av svagare tillväxt och volatilitet på de finansiella marknaderna, vilket hotar återhämtningen i USA och eurozonen. Därtill pressas sammanhållningen i EU av intensiva diskussioner kring flyktingfrågan.

Svensk ekonomi är på ytan stark. Tillväxten är hög, driven av en stark arbetsmarknad, hög privat och offentlig konsumtion, och ett uppsving i industriproduktionen. Kombinationen av en, i en historisk jämförelse, extremt lätt penningpolitik och en expansiv finanspolitik ger dynamit för tillväxten, men riskerar att få allvarliga sidoeffekter. Svensk arbetsmarknad blir allt mer polariserad, bostadsmarknaden dysfunktionell och utbildningssystemet eftersatt. Efter tre år av hög tillväxt riskerar underliggande obalanser i svensk ekonomi att brisera. Om omfattande reformer inte genomförs riskerar tillväxten att kraftigt bromsa in.

I Swedbank Economic Outlook presenteras Swedbanks senaste konjunkturprognos för Sverige, Baltikum och de viktigaste globala ekonomierna. I en rad fördjupningar bl.a. kring läget inför den svenska lönerörelsen och situationen på den globala oljemarknaden, analyserar vi även aktuella frågeställningar som har bäring på den svenska och internationella konjunkturutvecklingen.

Varmt välkommen på pressträff.

Datum:              tisdagen den 26 januari 2016
Tid:                    9:30 - ca.10:30 (rapporten publiceras kl. 9.30)
Var:                   Swedbank, Regeringsgatan 30-32, Hus A, Plan 4
Medverkande: Anna Breman, chefekonom