Appellationsdomstol fastställer dom till förmån för Swedish Match

Appellationsdomstol fastställer dom till förmån för Swedish Match I ett produktansvarsmål rörande rökfri tobak, det så kallade "Tuttle-målet", har en amerikansk federal appellationsdomstol fastställt en dom i en distriktsdomstol i Minnesota. Distriktsdomstolen hade avvisat alla framställda krav mot ett antal tillverkare av rökfria tobaksprodukter, däribland ett amerikanskt dotterbolag till Swedish Match. Käranden i målet hade hävdat att Mr. Tuttle, en före detta baseballspelare, utvecklat muncancer genom att använda tuggtobak. Appellationsdomstolen fann i sin dom att käranden inte lyckats framställa godtagbara bevis beträffande orsakssamband. Målet har pågått sedan 1999. Swedish Match är ett unikt företag med sitt utbud av marknadsledande varumärken inom snus och tuggtobak, cigarrer och piptobak - tobakens nischprodukter, samt tändstickor och tändare. Koncernens verksamhet är global. Rullande tolvmånadersomsättning till och med juni 2004 uppgick till 13 133 MSEK i mer än 140 länder. Aktien är noterad på Stockholmsbörsen (SWMA) och Nasdaq (SWMAY). ____________ Swedish Match AB (publ), SE-118 85 Stockholm Besöksadress: Rosenlundsgatan 36, Telefon: 08 658 02 00 Organisationsnummer: 556015-0756 www.swedishmatch.com För ytterligare information, var vänlig kontakta: Bo Aulin, Senior Vice President, Secretary och General Counsel Mobil 070 558 03 64 Emmett Harrison, Vice President, Investor Relations Mobil 070 938 01 73 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/02/20040802BIT20530/wkr0010.pdf

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter under marknadsledande varumärken. Swedish Match produktområden är Snus och moist snuff, Övriga tobaksprodukter (cigarrer och tuggtobak), Tändprodukter (tändstickor, tändare och kompletterande produkter) samt Övrig verksamhet. Tillverkning sker i sex länder och försäljningen är störst i Skandinavien och i USA. Swedish Match aktie är noterad på Nasdaq Stockholm (SWMA). Swedish Match vision är en värld utan cigaretter. Några välkända varumärken: General, Longhorn, White Owl, Red Man, Fiat Lux och Cricket.