Delårsrapport januari-september 2016

• Nettoomsättningen ökade med 10 procent till 4 118 MSEK (3 756) för det tredje kvartalet. I lokala valutor ökade nettoomsättningen med 9 procent.
  • Rörelseresultatet från produktområden1) ökade med 11 procent till 1 089 MSEK (979) för det tredje kvartalet. Även i lokala valutor ökade rörelseresultatet från produktområden1) med 11 procent.
  • Rörelseresultatet2) uppgick till 2 694 MSEK (1 065) för tredje kvartalet, inklusive större engångsposter om 1 550 MSEK hänförliga till en kapitalvinst från nedförsäljningen av aktier i STG samt en orealiserad vinst från omvärdering av Swedish Match kvarvarande innehav i STG till marknadsvärde.
  • Resultatet per aktie uppgick till 12:32 SEK (3:84) för det tredje kvartalet. Resultatet per aktie, exklusive STG och justerat för större engångsposter, uppgick till 3:76 SEK (3:39).
  • I september minskade Swedish Match sin ägarandel i STG från 31,1 procent till 18,1 procent. Swedish Match styrelse föreslår att intäkten från denna avyttring distribueras som en extra utdelning om 9:50 SEK per aktie, att godkännas vid en extra bolagsstämma den 16 december.
  • I september genomfördes en publik obligationsemission om 300 MEUR vilken främst avser refinansiering av en större obligation som förfaller i november 2017.

1) Rörelseresultatet för Swedish Match produktområden, vilket exkluderar större engångsposter och resultatandel i STG.
2) Rörelseresultatet för koncernen inkluderar större engångsposter och resultatandel i STG. Swedish Match resultatandel i STG rapporteras med ett kvartals fördröjning. Det tredje kvartalet inkluderar endast Swedish Match andel av STG:s nettoresultat fram till den partiella avyttringen i september 2016, därefter har ägarandelen i STG omklassificerats till en finansiell tillgång.

För hela rapporten: http://www.swedishmatch.com/sv/Investors/

Swedish Match telefonkonferens
En telefonkonferens kommer att hållas idag, fredagen den 28 oktober kl. 14.00. Vi kommer att redovisa och kommentera resultatet. Deltagare är Lars Dahlgren, Marlene Forsell och Emmett Harrison.

Lyssna på telefonkonferensen live: http://www.swedishmatch.com/sv/Investors/

En inspelning av telefonkonferensen kommer att finnas tillgänglig i 30 dagar på ovanstående länk samt på telefonnummer:

UK, nummer: +44 20 7031 4064, kod: 957779
US, nummer: +1 888 365 0240, kod: 957779
Sverige, nummer: +46 8 505 203 33, kod: 957779

Richard Flaherty, President US Division, US Investor Relations-kontakt
Kontor +1 804 787 5130

Denna information är sådan information som Swedish Match AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 28 oktober 2016 kl. 08.15 CET.

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter under marknadsledande varumärken inom produktområdena Snus och moist snuff, Övriga tobaksprodukter (cigarrer och tuggtobak) samt Tändprodukter (tändstickor, tändare och kompletterande produkter). Tillverkning sker i sex länder och försäljningen är störst i Skandinavien och i USA. Swedish Match aktie är noterad på Nasdaq Stockholm (SWMA).