Fredrik Peyron ny chef för regulatoriska frågor och information på Swedish Match

Swedish Match har anställt Fredrik Peyron som ny Senior Vice President Regulatory Affairs and Group Communications från och med den 16 maj 2016. Fredrik har tidigare arbetat i olika befattningar på Swedish Match under åren 2000-2014. Han har också varit chefsjurist på Autoliv.

Fredrik kommer att fungera som talesperson för koncernen och ansvara för att koordinera bolagets arbete när det gäller att uppnå balanserad och evidensbaserad produktreglering.

– Bolaget har sett ett behov av att ha en person som har ett helhetsansvar för de regulatoriska frågorna och information på koncernnivå. Min ambition är att uppnå en fördjupad dialog med beslutsfattare på våra marknader och att de regleringar som tillkommer avseende snus grundar sig på oberoende forskning och att produkten inte likställs med den skadliga cigaretten, säger Fredrik Peyron, chef för regulatoriska frågor på Swedish Match.

I och med denna tillsättning består koncernledningen (Group Management Team) i Swedish Match AB av följande personer: Lars Dahlgren (President & CEO), Marlene Forsell (CFO & SVP Group Finance), Joakim Tilly (President Scandinavia Division), Lars Olof Löfman (SVP Product Supply & Innovation), Fredrik Lagercrantz (SVP Business Control), Richard Flaherty (President US Division), Marie-Louise Heiman (SVP Legal Affairs and General Counsel) och Fredrik Peyron (SVP Regulatory Affairs and Group Communications).

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter under marknadsledande varumärken inom produktområdena Snus och moist snuff, Övriga tobaksprodukter (cigarrer och tuggtobak) samt Tändprodukter (tändstickor, tändare och kompletterande produkter). Tillverkning sker i sex länder och försäljningen är störst i Skandinavien och i USA. Koncernens globala nettoomsättning var 14 675 MSEK under tolvmånadersperioden som slutade den 31 mars 2016. Swedish Match aktie är noterad på Nasdaq Stockholm (SWMA).